Vindstød fortsætter fine takter

Efter et 2015, der gik støt fremad for det grønne elhandlerselskab fra Aarhus, er topchef hemmelighedsfuld om mulige ekspansionsmuligheder.
Foto: Niels Hougaard
Foto: Niels Hougaard

En opskrift baseret på lave omkostninger, avanceret it og grøn strøm holder stadig for elhandlerselskabet Vindstød.

Selskabet, der kun har eksisteret i fire år, og som foreløbig kun har præsteret sorte bundlinjer, leverede også pæn fremgang i 2015, viser det nyligt offentliggjorte regnskab.

Selskabet, som er startet af den tidligere avismand Morten Nissen Nielsen, kom ud af sidste år med et driftresultat på 7,2 mio. kr. mod 6,1 mio. kr. i 2015, og bundlinjen er en lille mio. kr. bedre og lyder på 5,5 mio. kr.

”Vi er meget tilfredse med resultatet for 2015. Stadig flere danskere vælger klimavenlig energi hos Vindstød. Det er som om, at vores koncept virkeligt begynder at vise sin styrke,” lyder det fra  Morten Nissen Nielsen til EnergiWatch.

Opkøb sker, når de sker

Da EnergiWatch talte med Morten Nissen Nielsen ved regnskabsaflæggelsen for 2014, fortalte direktøren, at 2015 var året, hvor selskabet ville begynde at kigge på "skalering" af Vindstød, f.eks. i form af opkøb og/eller partnerkskaber.

Det blev dog ikke til noget i 2015, og når det gælder 2016, er Vindstød-chefen hemmelighedsfuld.

"Nu er engrosmodellen (reform af elmarkedet til april, red.) ved at være parat, og det var den sidste forberedelse på den tekniske side, og nu er vi parat til at få kunderne ombord og søge yderligere vækst," siger han, men skynder sig at tilføje:

"Men der kommer jeg altså ikke til at sige, hvad vi har tænkt os at gøre, men vi ser positivt på flere muligheder."

Men kan du sige, om der kommer til at ske noget i forhold til partnerskaber elller opkøb i 2016?

"Hvis vi køber et andet energiselskab, skal vi nok sige det, men vi kan ikke gøre det, før det sker. Det er ikke noget, vi kommenterer på," siger Morten Nissen Nielsen.

Han vil heller ikke oplyse tal for kundetilgangen i 2015, og når det gælder de resultatmæssige forventninger til 2016, er der heller ikke mange svar at hente fra Morten Nissen Nielsen:

"Vi har en forventning om, at vi fortsat vil styrke vores forretning, men vi deler ikke vores mål eller nøgletal, ud over det der er i regnskabet. Det er en af de fordele, der er ved ikke at være et børsnoteret selskab. Det der med at slå om sig med vilde målsætninger, det er ikke noget, vi gør. Dem holder vi for os selv."

It-system hjælper

Foruden den rene handel med strøm har Vindstød også datterselskabet EnergyCodes, som er den it-platform, der benyttes til elhandlen.

Udover Vindstød selv benyttes platformen af energiselskabet Vindenergi Danmark, som også er medejer af Vindstød (30 pct.), ligesom platformen er solgt videre til andre elselskaber - foreløbigt fire.

Selv om Morten Nissen Nielsen understreger, at EnergyCodes ikke er nogen guldrandet forretning - datterselskabet kom ud af 2015 med et overskud på 200.000 kr. - så er det alligevel vigtigt at få sendt it-systemet ud over stepperne, forklarer han:

"Det er ikke noget, vi har nogen stor forretning på, men resultatet er, at vi har en stærkere udviklingspower til fælles glæde. Vi mener nemlig godt, at it er noget, man kan dele med andre, ligesom man i avisbranchen kan dele avisbude. På samme måde er deling af it vejen til at sikre, at vi har den mest effektive platform af alle," siger direktøren, som heller ikke vil sætte navn på de firmaer, som har købt sig ind på Vindstøds it-platform.

Samtidig pointerer Morten Nissen Nielsen, at netop et stærkt it-setup kombineret med blot et lille antal ansatte betyder, at Vindstød kan holde omkostningerne - og elpriserne - nede.

”Vores it-platform giver os et omkostningsniveau, der ikke gøres bedre af nogen anden i branchen, og det giver os fremadrettet de bedste muligheder for at være konkurrencedygtige,” lyder det fra direktøren, som i regnskabet for 2015 bryster sig af, at "Vindstød startede og sluttede 2015 på toppen af den nationale sammenligning af elpriser."

Spændt på engrosmodel

It har desuden fyldt særligt meget meget for Vindstød i 2015, hvor selskabet ligesom alle andre i branchen har skulle gøre sig klar til den omtalte engrosmodel, som efter talrige forsinkelser endelig træder i kraft 1. april.

Modellen vil populært sagt erstatte de nuværende to elregninger med én og sætte elhandleren i centrum for al kontakt med forbrugerne. Altsammen med det formål at øge den skrantende konkurrence på elmarkedet.

Vindstød hæfter sig i regnskabet ved, at selskabet var det første, der blev gennemførte de lovpligtige end-2-end-tests hos Energinet, som er nødvendige op til indførelsen af modellen, og Morten Nissen Nielsen ser frem til, at den nu endelig sættes i gang:

"Det bliver fantastisk for os og vores kunder, og vi forventer, at engrosmodellen på sigt vil føre til lavere elregninger.”

Elselskaber melder klar til Engrosmodellen

"Jeg er ikke blevet bange efter Nyhedsavisen"

"Den her branche er mere passiv, end jeg havde troet"

"Du skal ikke frygte nogen, bare fordi de har penge"

Dong om bundplads: Trustpilot er en reklamationskanal

Nye elselskaber trumfer stadig de gamle på Trustpilot

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også