Klager over elselskaber er steget massivt

Man bør overveje, om sanktionerne for ulovlige salgsmetoder og vildledninger fra elselskaber skal skærpes, mener Forbrugerombudsmanden.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Fra 2012 til 2020 er antallet af klager til Forbrugerombudsmanden over elselskaber steget fra 30 til 732, skriver Politiken.

Klagerne har indtil videre resulteret i, at Forbrugerombudsmanden har politianmeldt ni elselskaber. De to typiske måder, selskaberne overtræder loven på, er enten ved ulovligt telefonsalg, hvor selskabet selv eller et marketingfirma ringer til forbrugere uden samtykke.

Den anden overtrædelse handler ifølge Politiken om vildledelse af forbrugerne gennem urigtige oplysninger om prisforskelle eller endda, at elselskaberne fortæller forbrugerne, at deres nuværende elselskab er gået konkurs, uden det er tilfældet.

Den markante stigning i antallet af sager kalder på overvejelser om strafskærpelser, mener Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

"Når vi ser, at der er virksomheder, som fortsætter tilsyneladende uanfægtet, er der behov for at overveje, om sanktionerne har den ønskede virkning, og om de skal skærpes," siger hun til Politiken.

Elselskabet GNP Energy politianmeldes for spam og vildledende markedsføring 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også