Klimavenligt skib tog jomfrurejse med biomasse til København

Hofor har fået en leverance biomasse fra Belgien på skibet Máxima fra rederiet Royal Wagenborgs jomfrurejse, som udleder 60 pct. mindre CO2. Hofor håber på flere leverancer.
Máxima lægger til kaj ved Amagerværket. | Foto: PR / Hofor
Máxima lægger til kaj ved Amagerværket. | Foto: PR / Hofor

Når CO2-belastningen fra brændsler sættes under lup, fokuseres der oftest blot på udledningen ved afbrænding.

Der er dog flere elementer i det ofte komplicerede regnestykke såsom arealbrug og transport. Hofor har nu fået en levering biomasse fra Antwerpen i Belgien, hvor der er skåret på udledningen fra sidstnævnte.

På grund af Amagerværkets centrale placering i landets hovedstad er leverancer per skib den eneste mulighed, og der har Hofor fået en aftale i stand med skibet Máxima fra det hollandske rederi Royal Wagenborg. På grund af skibets mindre motor og design har det en 60 pct. lavere CO2-udledning end lignende, meddeler forsyningsselskabet i en pressemeddelelse.

"Vi har brugt megen energi på at signalere til markedet, at vi var interesserede i skibene med lav CO2-udledning, når de var klar. Derfor blev vi kontaktet af rederiet, og når prisen så også er konkurrencedygtig, bl.a. på grund af skibenes fine brændstoføkonomi, var der ikke så meget at betænke sig på. Men vi ser naturligvis også på rederiets samlede udledning af CO2, når vi skal træffe vores valg. Og her ligger Royal Wagenborg også rigtig godt," siger forsyningsdirektør i Hofor, Jane Egebjerg Andersen.

Hofor vil nu afsøge mulighederne for at stable et samarbejde angående mere klimavenlige leverancer med andre forsyningsselskaber på benene. Samtidig forsøger Hofor at skaffe flere leverancer med Máxima og søsterskibet Egbert.

I en rapport forrige år konkluderede Københavns Universitet, at upstream står for 11 pct. af CO2-udledningen fra biomasse i et ILUC-perspektiv. Omkring tre fjerdedele af den udledning stammer dog fra processering af biomasse, mens transporten blot udleder en mindre del af den totale udledning.

Udledningen af CO2 fra transport afhænger dog naturligvis af biomassens oprindelsesland. Rapporten konkluderede således, at biomasse fra USA og Canada udleder 10 pct. mere CO2 end lokal biomasse fra Danmark.

Rapporten sammenlignede udledningen fra kul og biomasse i et ILUC-perspektiv. Konklusionen var, at biomasse udleder mellem 15-71 pct. mindre CO2 over en 30-årig periode afhængig af anlægsspecifikke elementer.

De første 6 år er udledningen fra biomasse dog større end fra kul pga. biomassens højere CO2-udledning ved forbrænding. Med tiden resulterer bl.a. genplantning af træer dog i, at biomasse udleder mindre CO2 end kul.

Ny rapport om biomasse fjerner fjernvarmens dårlige samvittighed

Lynetteholm kan kollidere med Hofors havvindparker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også