Seas-NVE leverer atter et once in a lifetime-resultat

Ørsteds værdistigninger betyder, at Seas-NVE, fra dags dato Andel, for anden gang i historien kan præsentere et regnskab, hvor resultatet efter skat er markant højere end omsætningen.
Fra dags dato har Seas-NVE skiftet navn til Andel. | Foto: PR / SEAS-NVE
Fra dags dato har Seas-NVE skiftet navn til Andel. | Foto: PR / SEAS-NVE

"Det er sådan et regnskab, man normalvis kun kommer til at opleve at aflægge én gang i sit liv."

Det sagde adm. direktør for Seas-NVE, Jesper Hjulmand, tilbage i 2017 som reaktion på 2016-regnskabet, hvor bundlinjen ganske uhørt oversteg toplinjen, og bundlinjevæksten var på monstrøse 3.000 pct. som følge af Dongs børsnotering.

Men kommentaren kunne lige så godt være faldet i dag, for Seas-NVE har gjort det igen med en omsætning på 6,9 mia. DKK og et resultat efter skat på 9,85 mia. DKK.

Dermed blæser Seas-NVE det hidtil bedste resultat i historien fra 2016, hvor koncernen landede på et resultat efter skat på 5,19 mia. DKK.

"2019 var på alle måder et historisk og banebrydende år for SEAS-NVE," siger adm. direktør for Seas-NVE, Jesper Hjulmand, i en kommentar til regnskabet.

Omsætningen er faldet en smule fra 7,32 mia. i 2018, mens resultatet før finansielle poster er steget markant fra 139 mio. kr. til 712 mio. kr., hvilket betyder, at koncernen kan præsentere en overskudsgrad på 10,3 procent.

Jesper Hjulmand vil dog med lidt god vilje kunne argumentere for, at 2016-regnskabet var det historisk bedste, som Seas-NVE har præsenteret. Få timer før præsentationen af årsregnskabet for 2019 valgte Seas-NVE nemlig officielt at skifte navn som Andel, hvilket EnergiWatch kunne berette i går.

Guldminen Ørsted

Ligesom de sidste par år er det linjen "resultat af andre kapitalandele og værdipapirer", der sætter turbo på Seas-NVE's regnskab.

Den linje kunne lige så vel hedde Ørsted, for det er nemlig ejerandelen i det tidligere Dong, som sender Seas-NVE's regnskab op i de højere luftlag, da værdistigninger i Ørsted udgjorde 9,29 mia. kroner.

Selv hvis værdien af Ørsted skulle fortsætte med at stige i fremtiden, vil Seas-NVE dog nok kunne se frem til at høste mindre på det, immervæk at ejerandelen er blevet mindre. I 2019 solgte Seas-NVE 2,27 pct. af aktierne i Ørsted for 5,3 mia. kr., mens øvelsen blev gentaget i januar, hvor Seas-NVE afhændede yderligere 2,26 pct. af for 6,15 mia. kr., hvilket sammenlagt har halveret ejerandelen i Ørsted til 5,01 procent.

Der er dog ikke planer om yderligereudsalg af Ørsted-aktier.

"Seas-NVE er en langsigtet, væsentlig aktionær og vores fortsatte ejerskab er et udtryk for vores opbakning til Ørsteds strategiske udvikling og vores tro på den grønne omstilling, både samfundsmæssigt og forretningsmæssigt," siger Jesper Hjulmand i årsregnskabet.

Store indkøb

Årsagen til de markante frasalg skulle findes i Seas-NVE's opkøb af Radius Elnet og Ørsteds privatkunde- og udelysforretning, som med et gjorde Seas-NVE til Danmarks suverænt største energikoncern målt på 2,3 mio. kunder.

"Købet er drevet af et ønske om at skabe et stærkt fundament for at kunne investere i fremtiden samtidig med, at vi som hidtil skal drive en robust, sund og konkurrencedygtig forretning til gavn for vores forbrugere, ejere og samfund. Danmark og Norden får en stærk og ledende energi- og fibernetkoncern i den absolutte sværvægtsklasse," siger Jesper Hjulmand.

Med købet af Radius og privatkundeforretningen har Seas-NVE fået 2,8 mio. nye kundeforhold i folden og 40 pct. af al transporteret el i det danske distributionsnet. Købet af Ørsteds forretninger for 21,3 mia. kr. blev godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i slutningen af juni.

Elbiler gav underskud

Ladeinfrastruktur gennem datterselskabet Clever udgør en stadig større andel af forretningen. I januar tilførte Seas-NVE eksempelvis 100 mio. kr. til Clever, der ville benytte den nye investering til blandt andet at opføre 500 nye ladepunkter i Danmark, hvoraf 80 pct. skulle opføres i Københavns-området.

Det blev beskrevet som en investering i fremtiden.

"Infrastruktur kommer ikke af sig selv. Det kræver modige og langsigtede investeringer," sagde Jesper Hjulmand, da investeringen blev præsenteret med Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

I nutiden er Clever i øjeblikket en underskudsforretning. Ifølge Seas-NVE's regnskab havde ladeoperatøren i 2019 en omsætning på 57 mio. kr. og påvirkede Seas-NVE's regnskab negativt med 29 mio. kr.

Anderledes ser det ud hos energihandleren Energi Danmark, hvor Seas-NVE har en ejerandel på 40 procent. Her resulterede en omsætning på 45 mia. kr. i en positiv indvirkning på Seas-NVE's regnskab på 62 mio. kr. før skat.

2020 har dog været udfordrende for Energi Danmark, hvor likviditeten er under pres på grund af kraftigt faldende elpriser. Det har resulteret i, at ejerne, hvoraf Seas-NVE er den største, har måtte stille garantier for Energi Danmarks banklån på 1,75 mia. kr.

Stærk vind

Mens opkøbet af Radius og værdistigninger for Ørsted har bragt Seas-NVE op i de højere luftlag, har der også i knap 150 meters højde været stærke vinde til gavn for energikoncernen.

Selskabets 90 havvindmøller på 2,3 MW i Rødsand 2 har nemlig efter et par år med dårlige vinde kommet for alvor i omdrejninger igen og har med en produktion på 812 GWh leveret 154 mio. kr. til Seas-NVE's regnskab før skat.

Seas-NVE skifter officielt navn til Andel

Ladeoperatører undrer sig over Aarhus-model

Seas-NVE vil skifte navn til Andel

Pengene fosser ud af kriseramt energiselskab – låner næsten 2 mia. kr. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også