Ørsted vil sælge elforretningen

Ørsted iværksætter en struktureret salgsproces vedrørende selskabets danske eldistributions- og privatkundeforretning, fremgår det af en meddelelse fra energiselskabet tirsdag morgen.
Foto: Atlas Copco
Foto: Atlas Copco

Danmarks største energiselskab står måske foran at blive et noget andet energiselskab end hidtil.

Ørsted oplyser i en meddelelse til den danske fondsbørs tirsdag morgen, at man vil indlede en "struktureret salgsproces vedrørende selskabets danske eldistributions- og privatkundeforretning," og det kan blive det første skridt i retning af et salg af dele af dets største forretningsdivision målt på omsætning.

I 2017 omsatte Distribution & Customer Solutions for 40 mia. danske kroner, hvilket svarede til cirka 70 pct. af koncernens samlede omsætning det år. Dog er det tilsyneladende ikke hele den forretningsdivision, selskabet ønsker at afhænde.

Selskabet oplyser i meddelelsen, at salget skal bane vejen for i højere grad at fokusere forretningen på blandt andet udvikling af havvindmølleprojekter.

"Den danske eldistributions- og privatkundeforretning er veldrevet og med en høj kundetilfredshed, men udgør ikke en afsætningskanal, der kan understøtte koncernens langsigtede, globale vækst inden for vedvarende energi. De fortsat markante investeringer i grøn energi betyder samtidig, at den danske eldistributions- og privatkundeforretning vil få stadig mindre strategisk og finansiel betydning i forhold til Ørsteds hastigt voksende internationale forretning inden for grøn energi," hedder det i meddelelsen.

Nu bliver det Danske Bank, der skal stå for at undersøge markedets appetit på divisionen.

Ørsted oplyser, at man forventer endeligt at kunne træffe beslutning om et frasalg i første halvår af 2019.

Koncernen uddyber, at det er den danske eldistributionsforretning, privatkundeforretningen for el og gas samt forretningen for udendørsbelysning, der ønskes frasolgt. Man ønsker dog stadig at beholde en del af sin nuværende Customer Solutions-division, hvor selskabets aktiviteter inden for erhvervskunde- og handelsforretningen skal samles.

Ørsted oplyser, at de aktiviteter, som forventes frasolgt, udgjorde 5,6 pct. eller 1,3 mia. kr. af driftsindtjeningen i 2017. Mere specifikt handler det om:

  • Eldistributionsforretningen, som kunderne møder i form af datterselskabet Radius, har cirka en million elnetkunder i Københavnsområdet, Nordsjælland og dele af Midtsjælland. Kunderne forsynes via et elnet på cirka 19.000 km.
  • I privatkundeforretningen sælges el til cirka 733.000 elkunder og gas til cirka 91.000 gaskunder, samt gasfyrsservice til cirka 40.000 kunder.
  • Udendørsbelysningen driver og vedligeholder cirka 160.000 gadelamper i 15 sjællandske kommuner.

Kilde: Ørsted

Det er langt fra første gang, at selskabstoppen har taget usentimentale beslutninger omkring forretningen. Det daværende Dong Energy besluttede i 2015 at undersøge mulighederne for at frasælge olie og gasforretningen, og det materialiserede sig i en handel for næsten ni mia. sidste år. Sideløbende har man frasolgt en række kraftværker i udlandet og to danske gaslagre.

Ørsted: Skuffende at tabe i USA - men der er mange muligheder endnu Ørsted ser store besparelser i Taiwan 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Ge Vernova

GE sagsøges for designfejl på 1,5 GW vindmøller

For abonnenter

Læs også