Tilbagekaldelse bremser Tesla-akties himmelflugt

En meddelelse om, at Tesla tilbagekalder flere tusind biler på grund af bremsefejl, har sat en stopper for den voldsomme fart, Tesla-aktie har haft på siden december. Samtidig er producenten blevet sagsøgt på grund af sin autopilot.
Foto: Michael Porbst/AP
Foto: Michael Porbst/AP

En Tesla kan accelerere fra nul til 100 på mindre end tre sekunder. Næsten samme fart har aktien haft på siden december 2016. Men nu har en tilbagekaldelse af 53.000 biler fået trykket bremsen i bund i mere end én forstand.

For Tesla-aktien er siden december steget med ca. 70 pct. til kurs på 308 dollar. Men i går meddelte Elon Musk ud på Teslas hjemmeside, at bilproducenten er nødt til at tilbagekalde 53.000 biler på grund af potentielle problemer med den elektriske håndbremse i nogle af producentens Model X- og Model S-modeller.

Det fik aktien til at rasle ned igen. Faktisk dykkede den undervejs på dagen med 8 dollar til en kurs på 300 dollar. I løbet af dagen blev, der dog rettet lidt op på det, og det samlede fald endte på rundt regnet 1 pct.

Det er dog værd at bemærke, at aktien inden meldingen om tilbagekaldelsen var oppe med to pct. på dagen.

Tesla overhaler Ford indenom i værdiansættelse 

Over halvdelen af produktionen

I 2016 producerede Tesla 83.922 biler, hvorfor tilbagekaldelsen svarer til over 60 pct. af den årlige produktion. Men hvis man kigger på, hvor mange biler Tesla nåede at levere i 2016, så er tallet på 76.230. Så svarer tilbagekaldelsen pludselig til, hvad aktien er steget med siden december - nemlig ca. 70 pct.

Ifølge Ritzau så mener Tesla ikke, at håndbremse-problemet nogensinde vil kunne give sikkerhedsmæssige problemer eller forårsage ulykker.  Alligevel tilbagekalder Tesla altså bilerne for en sikkerheds skyld.

Det er uvist, om danske Tesla-ejere er ramt af tilbagekaldelsen, men der er tale om en tilbagekaldelse på globalt plan.

De modeller, der kan være ramt af problemet, er Model X- og Model S-modeller, der er bygget i perioden mellem februar og oktober 2016.

Hvis bremseproblemet også omfatter de danske Tesla-ejere, kan man på deres vegne håbe, at serviceniveauet har oppet sig.

For tilbage i august kunne DR berette, at køen for at få sin bil til service er på flere måneder, hvilket har gjort flere hundrede danske Tesla-ejere stærkt utilfredse.

Det skrev DR på baggrund af oplysninger af blandt andet Tesla-fora på nettet og meldinger fra en af de automekanikere, der reparerer dele de dele af elbilen, som producenten ikke selv har fuld kontrol over. For problemet forstærkes af, at det på grund af den amerikanske bilproducents protektionisme omkring sine tekniske data sjældent er muligt at få lavet elbilen på andre værksteder.

Selv forklarede Tesla problemet med, at der simpelthen blev solgt flere elbiler herhjemme sidste år i forhold til det forventede. På grund af den politiske aftale om at indfase elbilerne i registreringsafgiften blev der sidste år solgt rekordmange Teslaer; mindst 2.800.

Producenten oplyste, at den var i gang med at opgradere servicekapaciteten, så den i København og Århus skulle være fordoblet ved årsskiftet.

Tesla-ejere raser over serviceniveau 

Farlig autopilot

Men det er ikke de eneste problemer, som Tesla har i øjeblikket. Selskabet er nemlig blevet sagsøgt i USA, fordi deres autopilot-program er "farlig defekt".

Det skriver Bloomberg.

Her skulle det dreje sig om 47.000 solgte biler.

Kørerne er "blevet beta-testere af en halvbagt software, der gør Tesla-køretøjer farlige," lyder anklagen, der er blevet indleveret til den føderale domstol onsdag i San Jose, Californien.

Anklagen fortsætter med at sige, at bilen ikke kan holde sin bane, "slingrer, smækker bremsen i uden grund eller undlader at bremse eller stoppe op, når bilen nærmer sig andre køretøjer," når autopiloten er aktiveret.

Tesla har svaret på anklagen og siger, at selskabet aldrig har hævdet, at dets køretøjer er i stand til at være fuldt ud selvkørende.

"Denne retssag er et perfidt forsøg på at sikre advokatsalærer skjult som en legitimt retshandling. Det fremgår, fordi anklagen fordrejer mange fakta," lyder det fra Tesla i en meddelelse, der fortsætter:

"Det unøjagtige og sensationelle syn på vores teknologi, der bliver fremhævet af denne gruppe, er netop den slags misinformation, der truer med at skade forbrugernes sikkerhed."

Autopiloten har tidligere været genstand for kritik. Det skete blandt andet, da en 40-årig mand blev dræbt i et sammenstød med en lastbil på motorvejen.

Ulykken udløste dog ikke et søgsmål, men ifølge Bloomberg har Tesla en anden retssag hængende over hovedet.

Det drejer sig om en sag, hvor flere har mistet kontrol over bilen og kørt ind i garagevægge eller bygninger. Her går anklagen på, at nogle Tesla-biler lider af en pludselig accelerationsproblemer.

Sagen kører lige nu i ved den føderale domstol i Los Angeles.

Tesla hjemkalder 53.000 biler på grund af bremseproblem

Det koster en Tesla og en Leaf efter ny aftale om elbiler

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også