Boeing og JetBlue investerer i batterifly

Snart vil du komme til at kunne sætte dig ind i et fly, der bliver holdt i luften af batterier. Boeing og JetBlue har netop investeret i et selskab, der udvikler et batteridrevet fly, og det forventes, at det er klar inden længe.
Foto: PR
Foto: PR

Fly on the wings of…a battery?

Måske havde brødrene Olsen ikke vundet Det Europæiske Melodi Grand Prix med den titel. Til gengæld kan det være, at Boeing og JetBlue vinder i flybranchen.

De to selskaber har investeret i Zunum Aero, der planlægger at bruge finansieringen til at fortsætte deres udvikling af fly, der primært kører på batteri. Flyet, der kan rumme mellem 10 og 50 personer, kan flyve op til 1.000 miles, og er selvfølgelig i besiddelse af en back-up i form af en diesel eller en turbinedrevet strømgenerator.

"Jeg anser os for at være meget heldige med at have fået støttere som JetBlue og Boeing. Vi har været involveret i begge selskabet i omkring et år, og de er begge ligeså passioneret som os omkring muligheden for at genopfinde regionale flyrejser," fortæller Ashish Kumar, der er adm. direktør og stifter af Zunum Aero til Business Insider.

Selskabet tror på, at flyene er mere miljøvenlige og mener, at mindre fly sammen med et skifte væk fra brændstof til elektricitet kunne skære omkostningerne for flyselskaber med 40 til 80 pct.

Klar i næste årti

I en pressemeddelelse oplyser JetBlue, at de regner med, at det batteridrevet fly vil være klar tidligt i 2020’erne. I starten vil rækkevidden være 700 miles, men i 2030 vil den runde de 1.000.

"Skiftet i industrien til store fly og lange distancer drevet af gasturbiner har koncentreret næsten al flytrafik til blot to procent af vores lufthavne, hvilket skaber et massiv transport hul på regionale strækninger, hvor der ikke et high-speed alternativ. Som et resultat er ”dør-til-dør tiderne” for de fleste rejser ikke bedre, end de var for 50 år siden," udtaler Ashish Kumar i pressemeddelelsen og fortsætter:

"Hybrid fremdrift er en industri-ændrende løsning, der gør det muligt for mellemstore fly på regionale ruter at have bedre omkostningseffektivitet end rutefly.”

Investeringen fra de Boeing og JetBlue sker gennem deres investeringselskaber, Boeing HorizonX og JetBlue Technology Ventures.

Her fortæller vicepræsidenten for HorizonX, at investeringen sker, fordi de mener, at Zunum fører an i udviklingen af et spændende marked med hybrid-elektricitet.

"Hos JetBlue er vores mål at være en del af de disruptive kræfter fremfor, at være den der bliver disrupted. Vi leder derfor efter ny teknologi, der kan ændre spillet," udtaler Bonny Semi, der er chef for JetBlue Technology Ventures.

EU forlænger klimakvoter for flyselskaber

Det norske folk støtter vinddrage med rekordbeløb

Rolls-Royce vil være først med elektriske flymotor

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også