Danmark straffer hybrid-biler

Kun rigtige elbiler skal have lov at benytte offentlige ladestander, siger Vejdirektoratet. Dermed presses hybridbilejerne til at bruge benzin frem for el, mener Dansk energi.
JENS NIELSEN

Har bilen et udstødningsrør? Det er det store spørgsmål, som Danmarks parkeringsvagter skal nu skal stille sig selv, når de står ved et køretøj parkeret på en af de særlige elbil-parkeringspladser, der ofte har tilknyttede ladestandere.

Hvis der er tale om hybridbil, der både har batteri og elmoter og en benzin/diesel-motor, skal man ikke længere kunne kalde køretøjet for en el-bil, og bare tanke strøm på de offentlige standere. Det mener Vejdirektoratet, der har sendt en ny bekendtgørelse i høring, skriver Ingeniøren.

Bekendtgørelsen vil definere en elbil som et køretøj, der udelukkende drives af el. Baggrunden er en retssag, hvor en hybridbil-ejer kunne tvinge Københavns Kommune til at eftergive en parkeringsbøde, fordi skiltningen sagde ”forbeholdt elbiler” – men ikke definerede nærmere, hvad en elbil er.

Men udelukkelsen fra offentlige ladestandere er et skridt, der bare bremser elbilerne yderligere, mener Dansk Energi:

"Ganske vist er der kun knap 400 plug in-hybridbiler i Danmark i dag, men når man ser på prisudvikling, salg og producenternes kataloger, er forventningen, at der vil komme mange flere fremover. Samtidig er det et rigtigt uheldigt signal at sende, at man ikke ønsker at bilerne skal kunne lade – men i stedet køre på benzin. For en bil som BMW i3 Rex, den til dato mest solgt Plug in Hybridbil med 230 stk., er sagen videre, at der nærmest er tale om en faktisk elbil, som blot har fået en rækkevidde-forlænger installeret," skriver konsulent i Dansk Energi Magnus Hornø Gottlieb i en mail til Ingeniøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også