Hurtigere ladestandere skal hjælpe elbilerne på vej

Den danske elbiloperatør Clever er i gang med at udvikle 150 kilowatt ladestandere til motorvejsnettet.
Foto: Clever
Foto: Clever
KURT HEDEVANG

De store bilproducenter vender sig i stigende grad mod alternativer til benzin- og dieselmotorerne, fordi miljøkravene til de traditionelle brændstofmotorer løbende strammes.

Volkswagen, Toyota og BMW er nogle af de bilproducenter, der satser massivt på hybrid - og elbiler, og i Danmark er elbiloperatøren Clever blandt de førende, når det gælder ladenetværk til elbiler.

Bilproducenternes satsning får også Clever til at satse på endnu hurtigere ladestandere, der især langs motorvejsnettet skal bidrage til elbilernes anvendelighed ved at nedsætte ladetiden.

En af elbilernes udfordring har hidtil været en begrænset rækkevidde på 150-170 km, men i praksis ofte mindre. Især lave temperaturer, brug af blæser og varme og motorvejskørsel har kunnet bringe den reelle rækkevidde ned i nærheden af 100 km på en opladning.

Men både nye udgaver af kendte elbiler som Nissan Leaf og helt nye modeller får i kraft af forbedret batteriteknologi længere rækkevidde. Samtidig får de også større batterier, fordi batterierne hele tiden falder i pris.

Derfor satser Clever nu på at opstille 150 kilowatt ladestandere på motorvejsnettets knudepunkter. De 150 kilowatt er en tredobling af kapaciteten i de nuværende hurtigladere med 50 kilowatt. Dog har Tesla sit eget netværk med 120 kilowatt ladere.

"Vi er i gang med at udvikle 150 kilowatt ladestanderne, og vi forventer at kunne opstille de første i 2017," fortæller Vibeke Agerdal Kristiansen, der er seniorkonsulent hos Clever. Ladestanderne vil også være forberedt på 300 kw.

Ladestanderne vil få samme ladestik, som i dag anvendes af bilproducenter som BMW og Volkswagen.

"Vi følger bilerne, så vi er klar, når de nye elbiler kommer," siger Vibeke Agerdal Kristiansen.

Hun ønsker ikke at sætte minuttal på, hvor hurtigt de nye ladestandere kan lade elbilerne op.

"Vi tredobler så at sige ladehastigheden, men bilproducenterne satser også på større batterier, så det vil afhænge af den enkelte bilmodel," forklarer hun.

I dag består Clevers ladenet i Danmark af flere end 500 hurtigladepunkter på 22, 43 og 50 kw, og Clever er i gang med at etablere netværk i Sverige. Også i Nordtyskland har man etableret de første ladestationer.

EnergiMidt lun på mere vind

Tesla slår egen rekord i leveringer

Clever går ind i Nordtyskland

EnergiMidt: Elnettet skal gøres mere attraktivt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også