EnergiWatch

Topsøe i gang med Brasilien-fabrik

Den første danske katalysatorfabrik i Brasilien er klar næste år. Der er stærke incitamenter til at etablere lokalproduktion, siger Haldor Topsøe-topchef.

Topsøes katalysator-fabrik i Brasilien skal gøre landets transport grønnere. | Foto: Mikkel Khan Tariq, Polfoto

Det er velkendt, at den brasilianske stat pålægger vindmølleproducenter skrappe krav om lokalproduktion, hvis de vil gøre sig gældende i landet, men adgangen til billig finansiering fra udviklingsbanken BNDES gælder også andre industrier. Det er en af årsagerne til, at den danske katalysatorproducent Haldor Topsøe er godt undervejs med at opføre en fabrik i landet.

"Etablering af lokalproduktion er en vigtig forudsætning for, at vi kan realisere vores fulde potentiale i Brasilien, men også i andre dele af Latinamerika," siger topchef Bjerne Clausen i en meddelelse, hvor han fortæller, at landet med konkrete tiltag presser på for lokale investeringer.

"For eksempel er der adgang til billigere finansiering, hvis det lokale indhold i et heavy duty vehicle (lastbiler over 11 ton, red.) overstiger 70 procent. Desuden vil importafgifterne på katalysatorer stige, og det skaber et stærkt incitament for at etablere produktion i Brasilien".

Kravene minder meget om dem vindmølleproducenter skal leve op til.

Kvart million tunge køretøjer

Haldor Topsøes er verdensførende inden for katalysatorer til transportindustrien. De medvirker til at mindske omfanget af klimaskadelige partikler som blandt andet NOx. Brasilien indførte nye udledningskrav i 2012 efter europæisk forbillede, og de skaber gode muligheder for Topsøe, der siden 2006 har leveret katalysator-løsninger til mere end en kvart million lastbiler og busser.

Ifølge Berlingske koster det katalysator-producenten 100 mio. kr. at etablere fabrikken i Brasilien, som ventes at stå klar i byen Joinville i den sydlige del af landet næste år. Foreløbig har danskerne leaset to bygninger i en industripark, og nu afventer selskabet de sidste godkendelser fra myndighederne.

Sidste år forlod 3,7 mio. køretøjer fabrikker i Brasilien. Heraf var 225.000 tunge køretøjer, så markedet for de grønne danske løsninger er tydeligt.

Haldor Topsøe er netop nu i gang med udrulningen af vækstplanen "30 i 25", som er den mest ambitiøse plan i selskabets mere end 70 år lange historie. Planen omfatter en seksdobling af rekordomsætningen på 5 mia. kr. i 2012 mod 2025. Udover investeringer i produktion - selskabet er også i gang med en større fabrik i Kina - omfatter vækstplanen også opkøb.

Fakta om Haldor Topsøe

- Grundlagt i 1940 af dr. Haldor Topsøe, som var formand indtil sin død 20. maj i år

- Hovedsæde i Lyngby, hvor 1250 af de godt 2500 ansatte arbejder

- Produktionsfaciliteter i Frederikssund, hvor 650 ansatte arbejder

- Verdensførende inden for katalysatorer, der bl.a. bliver brugt til at nedbringe miljøbelastningen fra industrien, nedsætte energiforbruget og imødegå fødevareknaphed

- 98 procent af forretningen, der udgjorde mere end fem milliarder kroner i 2012, ligger i udlandet

- Har kontorer i Nord- og Sydamerika, Asien, Europa og Afrika

Medie: Så er Haldor Topsøes opkøbstogt i gang

Topsøe henter 560 mio. kr. hos EIB

Haldor Topsøe øjner milliarder i ny teknologi

Indtjeningen vokser hos Haldor Topsøe

Haldor Topsøe skal forvandle gas til benzin

Haldor Topsøe: Til tops med udanske værktøjer

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs