EnergiWatch

Hård kamp om elbilerne

Skal fremtidens elbiler være europæiske, amerikanske eller kinesiske? Mange frygter, at den europæiske bilindustri kan tabe kampen til kinesiske og amerikanske bilfabrikanter, fordi EU-politikerne ikke satser nok på elbilen.

BMW's nyeste elbil-satsning, i3. | Foto: BMW

Norge har vist, at det kan lade sig gøre at få befolkningen til at vælge elbiler frem for benzin- eller dieselbiler. I september var 11,4 pct. af alle solgte biler i Norge elbiler. Spørgsmålet er, om det samme kan ske i resten af Europa? Og om fremtidens elbiler bliver europæiske, amerikanske eller kinesiske?

Ikke mindst luksusbilen Tesla S – der i sidste måned var den mest solgte bil i Norge – har fået nordmænd i tusindvis til at bestille en elbil. Også den japanske Nissan Leaf er begyndt at fylde godt op i det norske gadebillede. Der er ikke mange europæiske elbiler.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra EnergiWatch

Siemens Gamesa melder om milliardtab

Massivt driftsunderskud i Siemens Gamesas første kvartal får mølleproducenten til at nedjustere forventningerne til helåret. Leverandørkædeproblemerne trækker ud, lyder det.

Hofor udpeger ny direktør

Hovedstadens Forsyningsselskab ansætter Henrik Plougmann Olsen som selskabets nye direktør. Han kommer fra en stilling som topchef i Metroselskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs