Forskere: E.ON's elbilsatsning er ingen gamechanger

To forskere nedtoner betydningen af tyske E.ON’s indtog på det danske marked for elbiler. Ikke nok til et gennembrud, lyder det.
Foto: Better Place
Foto: Better Place
AF NICOLAJ VORRE

Det er en god nyhed, at den tyske energigigant E.ON har købt sig ind på det dansk marked for elbiler, men det er ikke et gennembrud for de miljøvenlige biler.

Sådan lyder reaktionen fra to forskere, efter E.ON i mandags købte 770 ladestandere fra konkursboet efter Better Place, som gik konkurs i maj.

”Jeg tror ikke, at E.ON’s køb bliver en gamechanger for elbilen i Danmark. Da Better Place gik konkurs, blev elbil-markedet bombet godt tilbage, og nu er vi vel tilbage på det niveau. Så det er ikke et stort spring fremad,” siger Thomas Budde Christensen, som forsker i vedvarende energi ved Roskilde Universitetscenter.

E.ON snød danskere i kamp om elbil-standere

E.ON-chef: Elbilen har stor fremtid i Danmark 

Et positivt signal

Den holdning deles af Kjeld Nørregaard, programleder ved Teknologisk Institut i Aarhus.

”Med E.ON’s indtræden på markedet kommer der liv i de standere, som allerede har været i gang. Det kan man ikke kalde et gennembrud for elbilen,” siger han.

De to eksperter er dog enige om, at E.ON’s køb puster noget liv i elbils-projektet, som har ligget næsten dødt efter Better Places konkurs.

”Når et energiselskab af den størrelse kommer på markedet, er det, fordi de tror på projektets fremtid i Danmark. Det er jo et positivt signal,” siger Kjeld Nørregaard.

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Skal ned i pris

Men hvad skal der så til, før elbilen slår igennem herhjemme? Det handler om først og fremmest om økonomi, lyder det fra de to.

”Elbilen skal ned i pris, før den er et godt tilbud. Markedet er præget af, at der er kommet rigtig mange billige mikrobiler, som kan købes for under 100.000 kr. Det er svært at konkurrere med for elbilen,” siger Thomas Budde Christensen.

Kjeld Nørregaard peger på Norge som eksempel på, hvor meget økonomi betyder.

I nabolandet er elbiler fritaget for både afgifter og moms. Desuden får elbils-ejere gratis parkering og tilskud til opsætning af ladestandere i hjemmet. Det har været med til at gøre de miljøvenlige biler, der også kører gratis gennem betalingsringen omkring Oslo, populære.

”Det er klart, at det øger salget. Det økonomiske incitament rykker åbenlyst bilmarkedet,” siger Kjeld Nørregaard.

Herhjemme er elbiler fritaget for registreringsafgift.

Elbilsforkæmper jubler over E.ON's redning

Tysk energiselskab køber 770 Better Place-ladestandere

Nyt elbils-forslag splitter oppositionen

Branchechef hylder nyt elbils-forslag  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også