EnergiWatch

Renault overvejer kinesisk elbil-produktion

Den danske fiasko for Renaults elbil Fluence har tilsyneladende ikke skræmt den franske bilgigant. Renault overvejer nu at åbne elbil-fabrik i Kina.

Foto: Better Place

Op til syv mia. kroner overvejer den franske bilgigant Renault at investere i en ny bilfabrik i Kina primært beregnet til elbiler. Beslutter Renault sig for at bygge fabrikken, bliver det selskabets første bilfabrik i Kina.

Rival satser stort efter Better Place-konkurs

I følge avisen Wall Street Journal har Renault allerede opnået tilladelse fra Kinas miljøministerium til at indlede et joint venture med den kinesiske bilproducent Dongfeng Motor Group. Tilladelsen til joint venture samarbejdet er dog givet på betingelse af, at de to selskaber indleder en udvikling af ikke-fossile biler.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Miniput i Kina

Renault er en af de få globale bilproducenter, der endnu ikke har produktion i Kina. Selskabet solgte dog sidste år små 30.000 biler i Kina, hvilket var 22 procent mere end året før.

Vi har fire modeller, nu skal vi bare bestemme os for, hvilke modeller vi vil producere og sælge i Kina

Carlos Tavares, driftsdirektør i Renault

I forhold til konkurrenten PSA Peugeot Citroen er Renaults kinesiske salg dog for intet at regne - PSA solgte sidste år 440.000 biler i Kina. General Motors, der er den største internationale bilproducent i Kina, solgte sidste år hele 2,84 millioner biler i Kina.

En fordel for Renault er dog, at selskabet er den eneste bilproducent på globalt plan, der har fire elbiler i sin portefølje. Den netop lancerede minibil Zoe, bybilen Twizy, varevognen Kangoo og sedanen Fluence, der herhjemme blev solgt af Better Place.

Renault-chef svækker Better Place-model

Hvis Reanult gør alvor af planerne om at bygge elbil-fabrikken i Kina, vil den få en kapacitet på 150.000 biler om året.

"Det er en konkurrencmæssig fordel for os, at de kinesiske myndigheder nu kræver et grønt islæt i joint ventures inden for bilproduktion. Vi har fire modeller, nu skal vi bare bestemme os for, hvilke modeller vi vil producere og sælge i Kina," siger Carlos Tavares, driftsdirektør i Renault.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere fra EnergiWatch

Københavns klimamål på vej op i den blå luft

Efter glippet udbudsdeltagelse kræver det "mirakler" at få CO2-fangst i storskala i 2025, konstaterer ARC. Borgmester erkender, at det ser svært ud for hovedstaden at leve op til sit klimamål uden, og vil have regeringen til at ændre på reglerne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs