Rockwool dømt for "unødigt skræmmende" markedsføring

Plastindustrien har vundet over Rockwool International A/S i Sø- og Handelsretten. Men trods lovbrud skal Rockwool ikke betale erstatning.
Foto: Rockwool
Foto: Rockwool

Papir slår sten. Og i dag slog plast sten.

Stenuldsproducenten Rockwool er blevet dømt for overtrædelse af markedsføringsloven, fordi selskabet i et nyhedsbrev har skrevet "unødigt skræmmende" om isoleringsmateriale af skumplast.

Sådan lyder dommen fra Sø- og Handelsretten, der har givet Plastindustrien medhold i, at Rockwool med følelsesladede ord og udsagn om konkurrenten har overtrådt markedsføringsloven.

Rockwool skrev et par sider om brandfaren ved skumplast tilbage i februar 2011 i et nyhedsbrev til investorer, der blev udsendt til aktionærer og lagt på Rockwool International A/S' hjemmeside.

Unødigt skræmmende

I sin afgørelse lægger Sø- og Handelsretten vægt på, at teksten, som Rockwool har skrevet, virker unødigt skræmmende.

Eksempelvis ved brug af "meget følelsesladede ord og udsagn".

Rockwool har blandt andet skrevet, at "Isoleringsmateriale af skumplast er … kendt for at være ekstremt brandbart" og”Skumisolering udvikler en meget kvælende røg, og når først der går ild i materialet, brænder huset fuldstændig ned."

Dommen betyder, at Rockwool skal fjerne et par sider i investorbrevet fra 2011 og samtidig bringe en berigtigende meddelelse af dommen på sin hjemmeside. Endelig skal Rockwool betale Plastindustriens udgifter til sagen på 150.000 kr.

Ingen erstatning

Retten frifinder dog Rockwool fra at betale én mio. kr i erstatning til Plastindustrien, fordi industrien ikke har dokumenteret at have lidt økonomisk tab.

Der står desuden i afgørelsen, at Rockwool har fat i den lange ende rent faktuelt, når virksomheden skriver, at “skumplast i sig selv som produkt kan udgøre en væsentlig større brandfare end Rockwools stenuldsisolering.”

Selvom Sø- og Handelsretten giver Rockwool ret i det udsagn, lægges der i afgørelsen vægt på, at Rockwool har forsøgt at styrke sin egen position ved at overdrive de negative konsekvenser af konkurrentens produkt.

Selvom der var tale om investorinformation, som ellers ikke knytter sig til markedsføringsloven, mener retten, at nyhedsbrevet "havde til formål direkte eller indirekte at påvirke afsætningen af Rockwools isoleringsprodukter". Derfor er selskabet blevet dømt for overtrædelse af markedsføringsloven.

Historisk slagsmål

Det er ikke første gang, at Plastindustrien er efter Rockwool, fordi Rockwool har været efter skumisolering.

Helt tilbage i november 1993 klagede industrien til forbrugerombudsmanden over, at Rockwool overtrådte reglerne for god markedsføringsskik. Det viser en gammel artikel fra Ingeniøren. Dengang havde Rockwool udsendt en kampagnefolder, som indeholdt et stykke stenuld, et stykke flamingopap og en lighter.

I teksten havde Rockwool skrevet: "Een af de ting vi virkelig brænder for er at minde dig om brandsikring af tagkonstruktioner - Prøv selv'.

På den måde skulle forbrugeren med egne øjne se, at stenuld ikke brænder som plastmateriale.

Rockwool ønsker på nuværende tidspunkt ikke at udtale sig om dommen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Læs også