Tre virksomheder går sammen om at producere bæredygtigt flybrændstof i USA

De tre selskabeer vil forvandle affaldsbiomasse fra sukkerrør til næste generation af bæredygtigt flybrændstof på et nyt anlæg til 4 mia. dollar i Louisiana.
Foto: Charly Triballeau
Foto: Charly Triballeau
AF MARKETWIRE

Brintproducenten DG Fuels, energigiganten BP og kemikalieproducenten Johnson Matthey går sammen om at forvandle affaldsbiomasse fra sukkerrør til næste generation af bæredygtigt flybrændstof på et nyt anlæg til 4 mia. dollar i Louisiana.

Det skriver Wall Street Journal.

På anlægget i Louisiana skal der produceres over 681 mio. liter bæredygtigt flybrændstof om året, hvilket ifølge gruppen er nok til 30.000 transatlantiske flyvninger om året.

Brintproducenten DG Fuels har meddelt, at de vil købe sukkerrøraffald for 120 mio. dollars om året for at producere carbonmonoxid, der er en af grundelementerne i gruppens produktion af bæredygtigt flybrændstof. Gassen kombineres med blå brint for at skabe en blanding kaldet syngas, der gennem BP og Johnson Mattheys teknologi kan blive brugt til at lave en form for lavemissions petroleum, lyder det ifølge Wall Street Journal.

Ifølge Den Internationale Lufttransport-sammenslutning blev der i 2023 produceret lige over 600 mio. liter bæredygtigt flybrændstof, svarende til omkring 0,2 pct. af det globale flybrændstofforbrug, skriver Wall Street Journal.

I de kommende år er der planlagt, at der skal bygges flere store anlæg rundt omkring i verden. Anlægget i Louisiana ventes at starte produktionen i 2028. DG Fuels planlægger derudover at bygge yderligere 10 anlæg i USA til produktionen af bæredygtigt flybrændstof.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også