Kinesisk og fransk selskab skal producere grønt flybrændstof

Total Energies er gået sammen med China Petroleum & Chemical Corp om at sætte skub i produktion af grøn brændstof til fly.
Patrick Pouyanne, der er adm. direktør for Total Energies, siger, at aftalen er en del af det franske energiselskabs strategi om at mindske flybranchens CO2-aftryk. | Foto: Pascal Rossignol/AP/Ritzau Scanpix
Patrick Pouyanne, der er adm. direktør for Total Energies, siger, at aftalen er en del af det franske energiselskabs strategi om at mindske flybranchens CO2-aftryk. | Foto: Pascal Rossignol/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Der kommer mere og mere fart på produktion af grøn brændstof til fly, SAF. Nu har China Petroleum & Chemical Corp - også kaldet Sinopec - lavet en aftale med franske Total Energies om et joint venture til produktion af det grønne flybrændstof.

Produktionen skal laves af spildolier og foregår på en af Sinopecs refinaderier i Kina.

Det skriver nyhedsbureauet dpa.

Målet er at nå en årlig kapacitet på 230.000 ton, oplyses det.

Aftalen blev underskrevet i Beijing af Sinopecs bestyrelsesformand, Ma Yongsheng, og Patrick Pouyanne, der er formand og direktør for Total Energies.

Patrick Pouyanne siger, at aftalen er en del af det franske energiselskabs strategi om at mindske flybranchens CO2-aftryk.

Toltal Energies har en ambition om at producere 1,5 mio. ton SAF årligt fra 2023.

Danske Novonesis lancerede i 2023 under Novozymes et enzym til brændstof rettet netop mod flybrændstoffet, SAF.

Enzymet - ”Quara LowP” - er en enzymløsning designet til at transformere forbehandlingsprocessen.

I 2030 ventes vegetabilske olier at udgøre omkring 40 pct. af råmaterialet til produktion af bæredygtig diesel og flybrændstof. Og det nye enzym skal sikre, at kunderne - landmændene - rår bundlinjen til at gå op, oplyste Novozymes i november sidste år.

Novozymes har i flere år leveret enzymer til produktion af bioethanol, hvor enzymselskabet har arbejdet på at gøre det muligt for kunderne både at øge udbytterne i deres produktion af ethanol - og endnu vigtigere får de mere værdi af de sideprodukter - både olier og proteiner - som producenterne kan sælge og dermed øge den samlede værdiskabelse fra produktionen, når de laver bioethanol.

I forbindelse med regnskabet for tredje kvartal 2023, sagde daværende finansdirektør Lars Gren, at på den lidt længere bane kunne bioethanol være grundsubstans i flybrændstof.

”Kigger vi nogle år ud i fremtiden, så kunne det også være en mulighed. Så vi synes egentlig, at det er et område, der ser rigtigt spændende ud,” sagde han ved den lejlighed til MarketWire.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også