DTU-professor: Afgørende hvor CO2'en i Mærsks metanol kommer fra

Det første metanol-drevne containerskib er ankommet til kajen i København. Skal det være ægte klimavenligt, skal CO2’en i brændstoffet stamme fra biomasse.
Bliver den CO2, som skal indgå i metanolen, fanget fra et kulkraftværk, vil det i sidste ende alligevel øge atmosfærens CO2-indhold, pointerer professor ved DTU Energy. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Bliver den CO2, som skal indgå i metanolen, fanget fra et kulkraftværk, vil det i sidste ende alligevel øge atmosfærens CO2-indhold, pointerer professor ved DTU Energy. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af Ritzau og ShippingWatch

Det første metanoldrevne Mærsk-skib får torsdag formiddag sit navn i København.

Mærsk satser stort på det grønne brændstof og har yderligere 25 metanoldrevne skibe på vej. Den store udfordring bliver imidlertid at skaffe tilstrækkeligt med det grønne brændstof.

Torsdag morgen meddelte A.P. Møller Holding, at koncernen selv vil booste produktionen af grøn metanol med et nyt selskab, C2X, som skal bygge, eje og drive fabrikker rundt omkring i verden.

Der produceres allerede metanol på fossile brændsler, men der er flere muligheder for det, der kaldes grøn metanol.

Mærsk starter ud med biometanol, der er fremstillet af restbiomasse som gødning, men på sigt skal der være mere e-metanol i tanken.

Brændstoffet til de første skibe skal produceres på et PtX-anlæg, hvor grøn strøm fra kilder som solceller bruges til at omdanne vand til brint, inden det sammen med CO2 bliver til e-metanol.

Ifølge Henrik Lund Frandsen, professor ved DTU Energy, er det afgørende, hvor den CO2, der skal indgå i metanolen, kommer fra.

Bliver den eksempelvis fanget fra et kulkraftværk og brugt til at lave metanol, vil det i sidste ende alligevel øge atmosfærens CO2-indhold.

”Er det i stedet CO2 indfanget ved afbrænding af biomasse, så er det med en forhåbning om, at biomassen hurtigt vokser op igen, og så er der et cirkulært system.”

Udfordringen for metanol er, om der er nok biomasse, der eksempelvis er bioaffald, halm og resttræ fra tømmerproduktion. Samtidig er der også andre planer med det - for eksempel at gemme det i jorden for at sænke udledningen.

Alternativt skal CO2 fanges direkte fra luften, hvilket kræver meget energi,” siger Henrik Lund Frandsen.

”Det er sådan nogle ting, der skal afklares, før man kommer i mål. Men det er vigtigt, at Mærsk gør det her og viser, at der nu er et marked, så man kan komme i gang.

Mærsk har omkring 700 skibe i flåden, og selv om der de næste år ventes over 20 metanoldrevne skibe, udgør de altså kun en mindre andel.

I 2030 skal en fjerdedel af det gods, Mærsk transporterer til havs, dog ske med grønne brændstoffer, og ti år senere er nettonuludledning målet.

I FN’s søfartsorganisation er det målet i eller omkring 2050.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også