Debat: Elbiler skal være Danmarks atomkraftværker

Danmark kan sagtens blive CO2-neutralt uden atomkraftværker, skriver Christian Blom, der er direktør i Nuvve. Det kræver blot smarte løsninger, der udnytter landets vedvarende energi såsom at lade elbilerne fungere som et stort batteri. Det kan skabe en både grøn og stabil elforsyning.
Foto: PR Nuvve
Foto: PR Nuvve
AF CHRISTIAN BLOM, DIRECTOR, EUROPEAN OPERATIONS, NUVVE

Der tales for tiden meget om atomkraft i danske medier, og om at vi ikke kan undgå kernekraftværker, hvis vi skal gøre Danmark CO2-neutralt inden 2050. Det vil jeg gerne erklære mig lodret uenig i.

Danmark har siden 1970’erne været et af de førende lande inden for udviklingen af kommerciel vindenergi. Danske vindmøller er kendt verden over og er sammen med andre vedvarende energikilder med til at levere den strøm, der holder danskerne varme og lyset tændt om aftenen. Vindmøllerne har med andre ord længe været en del af den foretrukne løsning og er da også en af nøglerne, der skal hjælpe danskerne i mål med den grønne omstilling.

Desværre er ingen løsninger uden ulemper, og kampen om at blive CO2-neutral er begyndt at spidse til. Trods tidligere tiders katastrofer er spørgsmålet om atomkraft vendt tilbage. Ifølge fortalerne er det den mest rene, effektive og pålidelige energikilde. Men det er også en vanvittig dyr løsning, der slet ikke er så effektiv, som fortalerne påstår. Kun en tredjedel af atomenergien kan udnyttes, idet de resterende to tredjedele ender som spildvarme ved omdannelsen til el. Og så er der det med sikkerheden. Den sidste nedsmeltning i et atomkraftværk ligger kun 10 år tilbage og var da også en af hovedårsagerne til, at Tyskland traf den endelige beslutning om at afvikle deres atomkraftværker og frakoble deres sidste atomkraftværk fra elnettet til næste år.

Danskerne valgte i sin tid kernekraften helt fra og bør holde fast i den beslutning. Men der er et reelt behov for at udnytte de vedvarende energikilder bedre, hvis Danmark skal nå i mål i 2050 og alene benytte sig af grøn strøm. Der skal findes løsninger på de vedvarende energikilders udfordringer, som for vindmøllernes vedkommende handler om larm og især den store uforudsigelighed, idet produktionen af strøm bogstavelig talt skifter, som vinden blæser.

Det første problem kan løses ved at flytte vindmøllerne ud på havet i havmølleparker, mens det andet er mere kompliceret. Vi kender dog allerede løsningen. Når energien er i overskud, kan den nemlig lagres i batterier, hvorfra man så kan hente den igen, når vinden ikke blæser. Det kræver dog en frygtelig stor mængde batterier og smarte løsninger til at lade og aflade dem på.

Her kommer V2G, samt regeringens ambition om én million elbiler i Danmark i 2030, ind i billedet.

V2G står for vehicle to grid og er en bilateral ladeløsning, som gør det muligt at sende strøm til og fra batteriet i et elkøretøj. Fordi strømmen kan sendes to veje, kan batteriet bruges som eksternt lager og være med til at aflaste elnettet.

Med V2G kan fremtidens elbilpark fungere som en kæmpe reserve, som kan være med til at sikre den grønne omstilling og skabe balance i elnettet. Fordi der samtidig er tale om en intelligent løsning, adresseres også det kommende kapacitetsproblem, som de mange elbiler vil udgøre, hvis alle skal lade op på samme tid. V2G muliggør intelligent styring, så opladningstidspunktet kan forskydes, og vi undgår overbelastninger.

Også for bilejerne er der tale om en god forretning. De bliver naturligvis økonomisk kompenseret og kan i gennemsnit tjene 2.000 euro per køretøj pro anno på at sælge strømmen tilbage til elnettet. De fleste elbiler holder parkeret i 16-18 timer i døgnet og kan i al denne tid sende strøm frem og tilbage mellem bilen og elnettet. Den intelligente styringsplatform sørger naturligvis for, at batteriet ikke tager skade, ligesom bilen altid er klar, når ejeren selv har brug for den.

Den grønne omstilling er i fuld gang, og det er nu, der skal træffes beslutninger, som vil afgøre, om danskerne kommer i mål inden for de næste 30 år.

Jeg tror, de fleste er enige i, at vind- og solenergi er vejen frem. Og jeg er overbevist om, at V2G og fremtidens elbilpark udgør nøglerne, der sikrer en bedre udnyttelse af de vedvarende energikilder.

V2G giver værdi til ejerne, er med til at øge udbredelsen af elkøretøjer, understøtter omstillingen til grøn energi og skaber balance i elnettet. Det er den slags løsninger, der skal til, så danskerne også fremadrettet og med god samvittighed kan tænde for varmen og lyset i deres hjem.

Clever installerer batteri og solceller på kommende lynladestation

Barry lancerer Tesla-samarbejde med smart opladning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også