Søren Skous pris på CO2 mødes med forbehold af shippingindustrien

Den overraskende udmelding fra Maersks CEO Søren Skou om prisen på CO2-udledning mødes ikke umiddelbart med begejstring af andre rederier. Frustrationen over IMOs sendrægtighed var givetvis en af grundene til hans udtalelse.
Foto: Nanna Navntoft
Foto: Nanna Navntoft

Det er kun få dage siden, at Maersk eller Danske Rederier for den sags skyld, ikke ønskede at sætte en pris på den globale CO2-skat, der skulle fordyre de fossile brændstoffer i shippingindustrien.

Så et eller andet har fået topchefen i verdens største containerrederi til at mene noget andet, og det kaos, der kendetegnede det forberedende møde til IMOs møde i miljøkomiteen MEPC i næste uge, er et godt bud ifølge en række kilder, ShippingWatch har talt med.

En anden grund er givetvis egne kommercielle interesser, fordi Maersk har låst sig fast på at have et CO2-frit containerskib på vandet i 2023, og skal det blive en succes hos kunderne, og det grønne flåde skal vokse med årene, skal diskussionerne om en CO2-skat til at materialisere sig og blive konkrete.

Blandt de rederier, ShippingWatch har været i kontakt med, er der generelt opbakning til en skat eller afgift på udledningen af CO2. Det modsatte havde også været underligt, da selv de globale shippingorganisationer bakker op om en afgift.

Det springende punkt er prisen for at udlede et ton CO2. Og, kan man tilføje, hvor hurtigt MEPC får vedtaget regler om det.

"Vi sætter pris på Maersks initiativ, og går ud fra, at Maersk også vil støtte op om en ambitiøs inkludering af shipping i EU’s ETS system fra 2022, som også indeholder sejladser til og fra EU. Det vil efter vores mening øge sandsynligheden for en global CO2-skat fremover," lyder kommentaren for eksempel fra CEO i Klaveness Combination Carriers et af de traditionelt "grønne" rederier i Norge, Engebret Dahm.

CO2-skat er nødvendig

På linje med en del andre i industrien mener han, at en CO2-skat er helt nødvendig for at lykkes med den grønne omstilling, hvor 2050-målet for den globale skibsfart lige nu hedder en halvering af udslippet af drivhusgasser. Udover at få rederierne til at skifte de fossile brændstoffer ud, kan en skat være det signal, der for alvor får hele værdikæden med fra havne, energiselskaberne og værfter, påpeger han.

Men prisen skal måske være højere.

"150 dollar pmt CO2 lyder fornuftigt, men det kunne godt have været oppe på 200 pmt. 150 dollar pmt CO2 svarer til en øget pris på dagens fuel på 465 dollar/mt, som bringer heavy fuel tæt på det, vi forventer, nulemissions fuel vil koste fremover," tilføjer han.

Det kaotiske møde i sidste uge, der skal forberede det yderst vigtige MEPC-møde fra den 10-17., juni, endte uden enighed mellem landene, så formanden til sidst selv måtte drage konklusionen. Et af forslagene, som MEPC nu skal tage stilling til, er, at shippingindustrien forbedrer CO2-intensiteten med 1,5 pct. om året frem mod 2023 og herefter med to pct. frem mod 2026, hvor IMOs oprindelige CO2-plan i forvejen skal revideres.

Det fik flere af de mere ambitiøse lande og shippingorganisationer til at ryste på hovedet over IMOs mangel på ambitioner.

Undgå fokus på prisen

Uanset hvor prisen lander, kan det ikke undgå af få en afsmitning på fragtpriserne, pointerer Niels Josefsen, der er CEO i Lauritzen Bulkers.

"Vi er vant til priser, der svinger, og hedger derfor vores brændstof. En stigning vil derfor ikke have nogen økonomisk effekt på vores eksisterende forretning. Men prisen på fragtmarkedet, i dollar per transporteret ton, vil gå op, idet de kommende aftaler kommer til at indeholde den ekstra fragtpris for at kompensere for stigende brændstofomkostninger. Derfor kommer slutbrugerne til at betale for en dyrere regning for transport," siger han til ShippingWatch.

Ifølge ShippingWatch's oplysninger har der eksisteret en enighed om ikke at foreslå en bestemt pris på CO2, fordi det kunne risikere at afspore forhandlingerne i IMO, fordi man så alene vil fokusere på - prisen.

Et rederi som BW LPG, der hører under BW Group, understreger da også, at det er "vigtigt at diskutere prisen."

"Generelt er hele BW gruppen positiv over for en CO2-skat. Niveauet er vigtigt at diskutere, da det vil slå meget forskelligt igennem. Timingen er også vigtig. Der skal være mest muligt gulerod og mindst mulig pisk," som CEO i BW LPG Anders Onarheim formulerer det.

"Sådan en skat skal være forudsigelig, så man kan tilpasse sig".

Flertallet svarer ikke

Flertallet af de rederier, ShippingWatch har været i kontakt med for at få en kommentar til Søren Skous udmelding, er ikke vendt tilbage eller udtaler, at de ikke har en kommentar. Det sidste gælder for eksempel tørlast- og tankrederiet Norden.

Bl.a. har ShippingWatch indtil videre forgæves forsøgt at få Maersks konkurrenter som MSC, CMA CGM og Hapag-Lloyd til at udtale sig om forslaget til en konkret pris på CO2.

Udspillet fra Søren Skou går ud på en gradvis indfasning fra 2025, hvor skatten skal starte på 50 dollar per ton CO2 og så stige til 150 dollar per ton.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Klimaminister Dan Jørgensen presser på for CO2-afgifter på skibsfarten

Norske shippingaktører er enige om ammoniak som fremtidens brændstof 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også