EnergiWatch

Clever kører sig frem til plus på driften

Omsætningen er atter fordoblet, men som noget nyt kan den danske ladeoperatør også fremvise et positivt driftsresultat. Øgede investeringer gør dog, at de første sorte tal på bundlinjen kan kræve en længere tur end forventet.

Foto: PR

Man kommer ikke udenom at coronapandemien optog det meste af sendefladen i 2020. Men samme år begyndte el- og hybridbiler også at optage mere af de danske veje.

Således blev der solgt omkring 14.000 elbiler og 18.000 hybridbiler i Danmark sidste år. Det svarer til en sjettedel af bilsalget i Danmark.

Det øgede salg af de grønne biler har været med til at løfte Clevers kundebase, hvilket blandt andet skyldes, at ladeoperatøren, der er ejet af Andel (94,9 pct.) og Nrgi (5,1 pct.), har indgået partnerskaber med en lang række af danske bilforhandlere.

I løbet af året voksede omsætningen hos Clever 66,4 mio. kr. til 155,1 mio. kr., og årsagen falder dels tilbage på det øgede elbilsalg, men også fordi at ladeoperatøren har lagt fundamentet til væksten.

"Mange af de historiske investeringer, som vi har foretaget for at være klar til at kunne følge med, får vi nu gavn af. Så vores plan folder sig ud, og der sker rent faktisk det, som vi havde forventet og regnet med," siger Casper Kirketerp-Møller, der er adm. direktør i Clever.

Han henviser blandt andet til, at Clever har haft en ambition om, at omsætningen skulle fordobles år til år fra 2017 til 2021. Dermed skulle den ramme den kvarte milliard kr. i år.

En kvart milliard

Netop tallet 250 mio. kr. eller en kvart milliard går igen, når det gælder Clever. For selskabet har fået tilført 250 mio. kr. fra ejerne, hvilket bringer egenkapitalen op på 431 mio. kr.

Men det er nu ikke fordi, at den kvarte milliard skal stå og lune sig på bankbogen i alt for lang tid.

"De skal investeres i år," fortæller direktøren og peger på ladeoperatørens investeringsplan, hvor der skal være opført 10.000 nye offentlige ladepunkter i 2025 – for egne penge.

"Vi tror på, at det er det rigtige at gøre ud fra en kommerciel forretning, men det er også et spørgsmål om at gå forrest og tage ansvar, som vi altid har gjort. Og vi er langtfra færdige. Vi er kun lige startet," siger Casper Kirketerp-Møller.

Foto: PR / Clever
Foto: PR / Clever
 

Konkret kommer det til at udmønte sig i over 1.000 nye ladepunkter og over 100 lynladepunkter i 2021. Til sammenligning opsatte Clever omkring 400 nye offentlige ladepunkter i 2020, mens der dog også blev opsat flere end 15.000 ladebokse hos private og virksomheder.

I dag har Clever omkring 1.700 offentlige ladepunkter fordelt i Danmark.

Driften i plus

Mens omsætningen fortsætter med at flyve i vejret, kan Clever også glæde sig over, at selskabets bruttofortjeneste er mere end tredoblet fra 9,8 mio. kr. i 2019 til 30,9 mio. kr. i 2020.

Ydermere kan Clever for første gang præsentere et EBITDA-resultat i plus. Her er der således realiseret et overskud på 1,2 mio. kr. I forhold til i år regner ladeoperatøren med at kunne sikre "et positivt tocifret million EBITDA-resultat."

Foto: Pr Clever
Foto: Pr Clever
 

Bundlinjen er også forbedret, selvom det fortsat er tale om et underskud.

Det er lyder på minus 12,7 mio. kr. mod 19,4 mio. kr.

Og det vil nok være en post i rødt i en række år endnu.

"Jeg har tidligere sagt, at der vil være overskud omkring 2022/2023. Men nu skruer vi en smule op for investeringerne, så det kan godt være, at den bliver trukket en lille smule. Men vi sigter stadig mod, at det er deromkring," siger direktøren og fortsætter:

"Vi investerer langsigtet. Det er en periode på over ti år. Når vi skruer lidt op for investeringerne, så er vi selvfølgelig også positivt begunstiget af, at der også er lidt aktivitet i markedet, selvom det ikke helt dækker den lange afskrivningsperiode, som vi har."

Flere om at bære udviklingen

Det er dog ikke kun salget af elbiler, der går frem. Det samme gør antallet af ladeoperatører i Danmark, hvor flere og flere aktører satser på området.

Det gælder f.eks. selskaber som OK og Sustain, mens Circle K også har meddelt, at der skal sættes ladestandere op på 18 stationer landet over inden årets udgang.

Konkurrence som Casper Kirketerp-Møller hilser velkommen.

"Der er masser af gribe fat på. Der er brug for rigtig meget infrastruktur, så det er bare et spørgsmål om, at vi er flere end bare Clever, der kommer til at bære udviklingen. Og det tror jeg er rigtig fint. Vi vil nok tage det største ansvar for at sikre, at der er infrastruktur nok og fortsætte med at gå forrest," siger han og fortsætter:

"Der er også mange udmeldinger, hvor der hurtigt går marketing i at melde høje tal ud. I Clever har vi bare en tendens til også at gøre det. Så når vi melder ud, at vi sætter noget op, så eksekverer vi på det. Og ligeledes vil man også se i vores regnskabstal, at vi holder ord. Så det er fint, at det er flere, som skal bære markedet, ellers bliver det også lidt ensomt."

Skal man ikke kunne oplade fremtidens bil?

Af Clevers regnskab fremgår det, at selskabet har grundlejeforpligtelser for 12,5 mio. kr. og huslejeforpligtelser 17,4 mio. kr.

"Det skyldes, at vi i stigende grad begynder at købe og leje store grunde, hvor vi kan bygge lynladere på. Regeringen har meddelt, at der er en halv milliard til ladeinfrastruktur, men det er ikke det største problem. Det er at finde de rigtige lokationer og få de nødvendige tilladelser og så trække strøm frem. Det er ikke en nem opgave," siger Casper Kirketerp-Møller.

Foto: Pr Clever
Foto: Pr Clever
 

Samtidig påpeger han, at det bestemt ikke går hurtigt i forhold til at få adgang til de forskellige lokationer fra Vejdirektoratet, hvorfor Clever har set sig nødsaget til selv at gå ud og købe eller leje grundene.

"Vi synes, Vejdirektoratet har rigtig mange fine placeringer, hvor der er rigtig mange plastik-fossile-stationer. Så det kan være, at man skulle til at kigge på, om man ikke også skulle have mulighed for at oplade sin elbil de steder," siger direktøren og fortsætter:

"Der er en grund til, at de steder er i spil i dag. Det er fordi, at det er de bedste lokationer. Så hvorfor skal man ikke også kunne oplade fremtidens bil der?"

Ny aftale: Nu bliver det lettere at lade elbilen op

Clever investerer 250 millioner i ladeinfrastruktur

Mere fra EnergiWatch

Brancheorganisationer hylder opgøret med hockeystaven

Tekniq Arbejdsgiverne og Dansk Fjernvarme er glade for, at regeringens hockeystav er lagt tilbage på hylden med et ambitiøst delmål på en CO2-reduktion på 50-54 pct. i 2025. Nu skal rammevilkårerne komme på plads, så selskaberne kan trække i arbejdstøjet.

Arla vil vinde tovtrækkeri om andelshavernes biogas

Andelsselskabet Arla sætter jagten ind på at skaffe adgang til landmændenes oprindelsesgarantier fra biogasproduktion. Forsker vurderer, at det kan blive svært for producenterne at få biogasgarantierne på egne hænder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs