EnergiWatch

Debat: Fri konkurrence skal give flere ladestandere og fair priser

Der skal være frihed for alle virksomheder til at sammensætte abonnementer og priser for at finde de produkter, elbilisterne foretrækker. Opladning af elbiler er ikke det samme som at sælge benzin, skriver Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Foto: PRdanskelbilalliance

Mange danskere har et abonnement til deres telefon, som giver fri adgang til at tale og til at sende sms´er. Det er et populært produkt, fordi det giver sikkerhed for telefonregningen, og det er let for kunderne at vurdere prisen. Der er ingen overraskelser. Sådan er det også på elbilmarkedet.

Mange elbilejere betaler et fast månedligt beløb, som inkluderer en ladestander hjemme og fri opladning - både når man lader på offentlige standere og hjemme i garagen. Enklere bliver det ikke, og ofte er det også den billigste måde at oplade elbilen, samlet set.

Så er der dem, som mener, at det ikke må være gratis at oplade en elbil. Det ødelægger konkurrencen og giver ikke andre virksomheder en chance for at opstille ladestandere. Nogle mener endda, at man skal stoppe disse populære abonnementer til elbilejere, blandt andre Jacob Stahl Otte fra Drivkraft Danmark.

Det er et underligt argument. For alle virksomheder er jo helt fri til at kopiere de eksisterende virksomheder og selv investere i ladestandere for at tilbyde samme produkt. Men indtil nu har kun et begrænset antal tankstationer valgt at investere i ladestandere til elbiler.

Vi går ind for konkurrence. Og præcis derfor mener elbilbranchen, at der skal være frihed for alle virksomheder til at sammensætte abonnementer og priser for at finde de produkter, elbilisterne foretrækker. Og opladning af elbiler er ikke det samme som at sælge benzin.

Det meste af opladningen sker hjemme hos elbilisten selv. Opladning langs motorveje mv. udgør typisk mindre end 10 procent. Derfor er det afgørende for elbilister at få en god og billig måde at oplade elbilen hjemme, dernæst at have adgang til et veludbygget offentligt netværk af ladestandere og som det tredje at betale en lav pris for opladning i det offentlige rum.

At opbygge et tæt netværk af offentlige ladestandere er dyrt, og derfor har kun få virksomheder valgt at foretage den investering. Der er få elbiler til at bruge og betale for netværket og selve elforbruget i ladestanderne er den mindste del af udgifterne, mens det koster at opstille og servicere dem. I Dansk Elbil Alliance har vi beregnet, at omkostningen (før moms og fortjeneste) er ca. 7 kr. pr kWh til en elbil på en offentlig ladestander, heraf er 1 krone udgiften til el. De andre udgifter er faste udgifter, som er de samme, uanset om nogen bruger ladestanderen eller ej.

Hvis man regulerer prisen for opladning af elbiler og eksempelvis sætter et loft over prisen, så risikerer man, at de få - som i dag investerer ladestandere - stopper med det, og at ingen nye virksomheder melder sig på banen. Det skaber ingen konkurrence.

Derfor har elbilbranchen sammen med FDM foreslået, at Vejdirektoratet kan være med til at fremme udbygningen af ladenetværket ved at foretage nogle af de dyre investeringer, især tilslutningen til elnettet på rastepladser langs motorvejsnettet og derefter leje dem ud til ladestanderoperatører. Det vil gøre det attraktivt for alle at investere mere i ladestandere. Samtidig er Vejdirektoratet i sin gode ret til at stille krav om priser for opladning til kunder, der ikke har abonnement.

Drivkraft Danmark har desværre misforstået vores forslag. Vi mener ikke, at ladeparker alene skaber konkurrencen, men påpeger, at udbudsreglerne kan skubbe til konkurrence, i kraft af flere operatører kan byde.

Fri konkurrence skal sikre, at verdens bedste ladenetværk bliver endnu bedre - med mange flere udbydere, med flere og mere attraktive betalings- og abonnementsløsninger for kunderne, og så skal priserne selvfølgelig være så lave som muligt.

Debat: Støtte til elbiler bør fokusere på konkurrence 

Mere fra EnergiWatch

Ny dansk brintfabrik står klar

Green Hydrogen Systems nye fabrik i Kolding kan producere elektrolyseanlæg på 150 MW om året, men vil snildt kunne opskaleres til 1.000 MW.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs