EnergiWatch

Skibe opfordres til at holde sig fra Omanbugten efter alvorlige angreb

Konflikten i Omanbugten er eskaleret af flere grunde, lyder det fra Risk Intelligence, efter angreb på to tankskibe i området torsdag morgen. Bimco mener situationen er så alvorlig, at der er tale om stadiet før en væbnet konflikt.

Billedet er fra iransk stats-tv og viser angiveligt de to skibe i Omanbugten. Foto: Ritzau Scanpix/AFP/IRINN

Søfartsstyrelsen i Norge advarer nu åbent skibe om at sejle ind i iransk farvand, hvor to tankskibe torsdag er blevet udsat for angreb.

Samtidig opfordrer Risk Intelligence, der følger konflikter i maritime områder verden over, skibe til helt at holde sig væk fra området i alt fald på den korte bane, indtil der er mere klarhed om hændelserne.

Det sker efter at Frontline-skibet Front Altair, der var på vej til Japan, og skibet Kokuka Courageous begge blev ramt af eksplosioner, der angiveligt skyldtes angreb, mens de befandt sig i Omanbugten. Frontline-skibet brød i brand efter eksplosionen.

De alvorlige hændelser har derfor fået den norske myndighed til at hæve sit sikkerhedsniveau for norske skibe i farvandet inden for specifikke koordinater, fremgår det af en meddelelse.

Sjøfartsdirektoratets råd, på baggrund af dagens hændelse, er indtil videre at holde god afstand til iransk farvand.

Den norske søfartsstyrelse

"Selvom der ikke er fuld klarhed om baggrunden for angrebene er Sjøfartsdirektoratets råd, på baggrund af dagens hændelse, indtil videre at holde god afstand til iransk farvand," skriver den norske myndighed."

Frontline bekræfter angreb

Frontline oplyser til ShippingWatch, at 23 personer ombord er blevet evakueret fra skibet, der brød i brand som følge af angrebet. Besætningen er blevet samlet op af skibet Hyundai Dubai, der befandt sig i nærheden.

"Vi samarbejder nu med myndighederne og bjærgningsspecialister om at håndtere situationen på bedst mulig måde. Vi ved ikke, hvad årsagen til eksplosionen er og vil arbejde på at få klarhed om dette gennem grundige undersøgelser," siger CEO Robert Hvide Macleod i en kommentar til ShippingWatch.

Ifølge Søfartsstyrelsen blev skibet mere specifikt angrebet mellem Emiraterne og Iran, hvor der er rapporteret tre eksplosioner ombord.

Stor bekymring hos redere

Hos den internationale rederiorganisation Bimco er man meget bekymrede over angrebene i regionen.

Med den seneste udvikling mener organisationen, at konfliktniveauet i Hormuz-strædet og Den Persiske Golf nu er så højt som det kan blive, inden der er tale om en egentlig væbnet konflikt.

Sjøfartsdirektoratets råd, på baggrund af dagens hændelse, er indtil videre at holde god afstand til iransk farvand.

Den norske søfartsstyrelse

"Vi opfordrer på det kraftigste landene til at gøre, hvad de kan, for at nedtone spændingerne og sørge for en sikker passage for handelsskibene i Hormuz Strædet. Det er uacceptabelt, at uskyldige sømænds liv bliver sat på spil," lyder det fra Angus Frew, Bimcos generalsekretær og CEO.

Fra Norge Rederiforbund lyder det fra adm. direktør Harald Solberg i en udtalelse:

"Vi er meget bekymrede over den udvikling, vi nu ser i området omkring Oman-bugten. Angreb på civil skibsfart er meget alvorligt og sætter maritim sikkerhed i fare," siger rederichef Harald Solberg i en meddelelse udsendt efter angrebet.

Også Danske Rederier følger situationen tæt. Her noterer man sig, at det ikke er mere end en måned siden, at fire tankskibe blev saboteret ud for Fujairah.

De seneste angreb torsdag giver derfor "fornyet bekymring omkring sikkerhedssituationen i området", lyder det fra Asbjørn Overgaard Christensen, fungerende direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i en skriftlig kommentar til ShippingWatch.

"Vi er i tæt dialog med myndighederne om situationen, og om hændelsen skal give anledning til ændrede anbefalinger for området," skriver han til ShippingWatch og fortsætter:

"Området er et knudepunkt for transport af olie ud af den Persiske Golf, men vores medlemmer har ifølge vores oplysninger ikke været berørt af morgenens hændelse. Men da det er et område, som vores medlemmer også besejler, følger vi situationen tæt."

Fire skibe saboteret

Det var 12. maj, at fire tankskibe blev udsat for sabotage i samme område.

Ifølge CEO i Risk Intelligence Hans Tino Hansen er der denne gang tale om en eskalering af konflikten af flere grunde. Den væsentligste er, at der i det første tilfælde for en lille måneds tid siden var tale om fire skibe, hvoraf de tre var fra Saudi Arabien og Emiraterne, og derfor potentielt kunne kobles til konflikten i Yemen. Herudover lå skibene for anker, og selvom skroget blev beskadiget, var det langt fra så alvorligt som de to skibe, der er angrebet i dag, hvoraf det ene er brudt i brand.

”Det seneste tilfælde er især anderledes, fordi de to skibe sejlede i international fart i Hormuz Strædet og er fra lande, der ikke er involveret i konflikten i området. Det der bliver helt afgørende nu er at få fastslået, hvem der har stået bag angrebene. Lige nu er alle i højeste beredskab, og alle bør holde sig orienteret om, hvad der sker i området og ajour med de officielle kilder. Umiddelbart kan der være flere scenarier: At det er en one-off hændelse, som ikke relaterer sig til en konflikt. I så fald kan man i princippet sejle i farvandet forholdsvis hurtigt igen. Et andet og langt mere alvorligt scenarium ville være, hvis det fastslås, som det har været fremme, at det er Iran, der står bag,” siger Hans Tino Hansen til ShippingWatch.

Han opfordrer derfor rederier til ”på den korte bane” at holde sig fra området, indtil der kommer flere informationer om hændelserne.

 

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Olieprisen stiger efter granatangreb på to tankskibe ved Oman

Olietanker udsat for angreb ved Oman

 

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere