EnergiWatch

Grundfos vil vokse i USA

Pumpekoncernen forventer hastig vækst de kommende år i Nordamerika. Derfor åbner den et nyt regionalt hovedsæde i Chicago.

Pumpekoncernen forventer hastig vækst de kommende år i Nordamerika. Derfor åbner den et nyt regionalt hovedsæde iChicago.

Grundfos har fart isalget på verdens største marked for pumper, USA. Derfor skruer den danske koncern nu op for ambitionerne, der og fastslår, at den amerikanske omsætning skalfordobles inden for de kommende år.

Det er også forklaringen på, at Grundfos nu i Chicago åbner et nyt hovedkontor for hele den nordamerikanske region – som ud over USA også dækker Mexico og Canada.

»Trods den økonomiske, globale situation er USA et af vores helt store vækstmarkeder. I fjor voksede vi 8 pct. der og vinder markedsandele. Målet er, at viskal blive endnu større og nå en omsætning på 1 mia dollars inden for de næste fem-seks år,« siger koncerndirektør Søren Ø. Sørensen, der står i spidsen for Grundfos globale salg og marketing.

Han oplyser, at den amerikanske omsætning i fjor var ca. 500 mio. dollars – svarende til knap 3 mia. kr. Målet er at passere de 550 mio. dollars i år.

Også egen fabrik

Koncerndirektøren fastslår, at Grundfos netop nu for alvor ser resultaterne af en amerikansk strategi, som blev lagt for otte år siden. Som led i den er der bl.a. etableret egen fabrik i Nordamerika, nærmere bestemt Mexico, og gennemført tre opkøb af amerikanske selskaber.

»Vi har i Europa en markedsandel på 30-40 pct. inden for pumper. I vores plan er målet på samme måde at opnå en større markedsandel end de 8 pct., som vi har. Derfor indgik istrategien opkøb for at skaffe nye produkter, etablering af en udviklingsafdeling på markedet og en fabrik i Mexico. Nu følger vi op med at etablere et nyt hovedsæde for det nordamerikanske marked,« siger Søren Ø. Sørensen.

Grundfos-direktøren siger samtidig, at der kan komme nye opkøb til i USA.

Nye områder

»Vi har allerede købt tre store selskaber i markedet, og de bragte os ind i nye markedsområder. Vi vil ikke udelukke, at det kan ske igen. Men den primære plan er organisk vækst gennem de aktiviteter, som vi allerede har i dag,« mener Søren Ø. Sørensen.

Grundfos åbnede ifjor et nyt innovationskontor i Silicon Valley, som især arbejder inden for forretningsområdet vandteknologi.

»Vi har været i USA i 40 år og fået stor spredning på markedet. Energieffektivisering og vandteknologi er aktuelt to af de vigtige forretningsområder i USA. I mange storbyer har man eksempelvis kæmpeproblemer med spildevand, så vi gør meget ud af komme ind i de områder. Chicago er en af de byer, der lægger megen vægt på, at få byens vand- og spildevandsanlæg renoveret. Viser store muligheder, og der er politisk fokus på området. Det ses bl.a. ved, at guvernøren for Illionis deltager i den officielle åbning af vores hovedkontor,« fortæller koncerndirektør Søren Ø. Sørensen.

På koncernplan forventer Grundfos globalt at kunne sikre sig en årlig vækst i salget på 11-12 pct. i perioden 2013-17.

Mere fra EnergiWatch

Hofor udpeger ny direktør

Hovedstadens Forsyningsselskab ansætter Henrik Plougmann Olsen som selskabets nye direktør. Han kommer fra en stilling som topchef i Metroselskabet.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs