Eksperter: Elbilkommission pumper samfundsøkonomiske tab op

Det er ikke nær så dyrt at sætte én million grønne biler på vejene i 2030, som elbilskommissionen konkluderer, vurderer eksperter. EL kalder beregninger ubrugelig.
Anders Eldrup | Foto: Emil Helms//
Anders Eldrup | Foto: Emil Helms//
Denne historie er skrevet og udgivet af Information via Ritzaus tophistorietjeneste.

Det vil koste omkring 5,7 mia. kr. for samfundet, hvis Danmark i 2030 skal have en million grønne biler på vejene. Det var konklusionen fra elbilskommissionen, der mandag fremlagde sin rapport.

Men nu retter eksperter hård kritik af et helt afgørende tal bag de økonomiske beregninger. Ifølge eksperterne bruger kommissionen en alt for lav CO2-pris, hvilket betyder, at det fremstår dyrere at omstille persontransporten, end det ellers ville være. Det skriver dagbladet Information.

"Kommissionen overvurderer det samfundsøkonomiske tab," siger økonomiprofessor Peter Birch Sørensen, der er forhenværende formand for Klimarådet, til Information.

Dermed pumper kommissionen de samfundsøkonomiske tab op, så det dårligere kan betale sig at lave en grøn omstilling af persontransporten. Det siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, der også kalder kommissionens CO2-pris "alt for lav."

"Det er klart useriøst at operere med så lav en pris for at fylde endnu mere CO2 i atmosfæren. Det betyder, at man politisk ikke kan bruge beregningerne til særligt meget," siger han.

Fire modeller

Kommissionen har i sin rapport opsat fire forskellige afgiftsmodeller. Hvis Danmark skal realisere én million elbiler, som er målet for mange partier, vil det koste samfundet 5,7 milliarder, fremgår det.

For at kunne beregne de samfundsøkonomiske tab har kommissionen anslået en gennemsnitlig pris på 363 kroner pr. ton CO2 udledt i perioden 2020-2030. Det fremgår af et af bilag i den 256 sider lange rapport.

Men eksperterne vurderer, at det vil være mere korrekt at regne med en markant højere CO2-pris i 2030 på op mod 1.500 kroner pr. ton, sådan som både Klimarådet og tænketanken Kraka regner med.

Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen mener ikke længere, at kommissionens beregninger kan bruges i de politiske forhandlinger.

"Det er uhyggeligt, at sådan nogle hokus-pokus-beregninger bliver udråbt i medierne til at være prisen på, hvad det koster at lave grøn omstilling," siger hun.

Professor Mogens Fosgerau, der har siddet med i elbilskommissionen, erkender, at CO2-prisen "nok er for lav."

Stod det til Fosgerau, ville han ligesom kritikerne "sætte den på et niveau, som bedre flugter med de politiske målsætninger på klimaområdet." Omvendt mener han ikke, at man kan "bage" en antagelse om, at Folketinget vil realisere klimaloven for enhver pris ind i regnemodellerne.

Kommissionsformand Anders Eldrup vil ikke tage stilling til den konkrete kritik, men henviser til, at kommissionen har brugt Finansministeriets "regnebog."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også