EnergiWatch

Aftale om grønne biler har en sort bagside

Trods udsigt til flere elbiler i udvalgte lande så erkender minister, at en ny EU-aftale om CO2-reduktion risikerer at blive udvandet.

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

En ny EU-aftale, der blev indgået kort før jul, har flere sorte sider for klimaet, selvom den overordnede målsætning er at skrue væsentligt ned for diesel- og benzinbilernes udledning af CO2.

Det skriver Jyllands-Posten.

På den grønne side blev det vedtaget, at en gennemsnitlig europæisk personbil i 2030 skal udlede 37,5 pct. mindre CO2 end i 2021, hvilket er markant mindre end de 20 pct., som bilindustrien pressede på for. Til gengæld fik bilfabrikkerne en "bonusordning", der rummer en sort bagside.

Hver gang producenter sælger en elbil i de EU-lande, hvor elbilerne fylder mindst i den samlede bilflåde, så tæller bilen knap dobbelt, når man gør op, hvor mange elbiler den enkelte fabrikant har solgt i alt. Bliver det tal tilstrækkelig højt, får producenten rabat på kravet om, hvor meget CO2-udledningen skal reduceres i diesel- og benzinbilerne.

"Man vil kunne risikere en udvanding af det overordnede reduktionsmål," skriver energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) i en mail til Jyllands-Posten.

Elbiler kom ikke på finanslov trods ønske fra Løkke

"Christianborg-fnidder" forsinker aftale om elbiler

Danmark vil indføre EU-stop for fossilbiler i 2030

Mere fra EnergiWatch

Udkast til el-loft vækker utilfredshed

Den foreløbige udmøntning af el-loftet, som Energi- og Skatteministeriet har arbejdet på, mens Danmark har ventet på en ny regering, er diskriminerende og har mangler, mener man hos Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs