EnergiWatch

Eksperter: Sølle klimagevinst ved hybridbiler

Mens elbilen klimamæssigt er helt i top, afslører en ny analyse fra det uafhængige Klimarådet, at de to typer hybridbiler på markedet stadig sviner alt for meget. Det skriver Politiken.

Foto: Renault PRESSE

Statsminister Lars Løkke Rasmussen vil stoppe salget af diesel- og benzinbiler i 2030.

I stedet skal en million el- og hybridbiler sikre et lavere CO2-udslip. Men mens elbilen klimamæssigt er helt i top, afslører en ny analyse fra det uafhængige Klimarådet, at de to typer hybridbiler på markedet stadig sviner alt for meget. Det skriver Politiken lørdag.

"Den såkaldt almindelige hybridbil er ikke det, vi ville kalde en klimavenlig bil. Problemet med hybridbilerne er, at strømmen kommer fra den benzin eller diesel, de tanker. Så hvis man for alvor vil gøre noget godt for klimaet, skal man over i en form for bil, der kan lades op med el," siger Niels Buus Kristensen fra Klimarådet til Politiken.

Forvirrende nok for forbrugerne er der også en anden slags hybridbil: plug-in-bilen. Den har som udgangspunkt en elmotor, som man kan køre cirka 50 kilometer på.

Derefter går den over på en benzinmotor. På papiret er plug-in-bilen som skræddersyet til den gennemsnitlige danskers kørselsbehov. For når bilen lades op om aftenen, kan den køre de 30-60 kilometer, man har brug for at pendle den kommende dag. Desværre er det ikke det, der sker i praksis, viser undersøgelser fra blandt andet Holland.

"Et stort studie fra Holland viser, at 60 procent af kilometerne i en plug-in-hybrid køres på benzin. Med kun 40 procent elkørsel er der ikke nogen klimamæssig fordel ved en plug-in i forhold til en meget effektiv, men også mindre, dieselbil. Kan man få andelen af kilometer kørt på el højere op, ser man hurtigt en CO2-gevinst," siger Niels Buus Kristensen.

Analysen fra Klimarådet viser, at en elbils globale CO2-aftryk i bilens levetid er 18,2 tons, mens en plug-in-bil har et aftryk på 34,2 tons. Det svarer til den mest klimavenlige dieselbils udledning. Den gennemsnitlige nye diesel- eller benzinbil udleder 42,2 tons CO2.

Energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt understreger, at det fra 2030 kun er klimavenlige hybridbiler, der må sælges, ikke de almindelige hybridbiler. Indtil da skal det være lettere at få opladet sin el- eller plug-in-bil.

"Regeringen arbejder hen imod at skabe sikkerhed for parkeringspladser til elbiler og plug-in-hybridbiler med opladning, Desuden vil regeringen afsætte en pulje på i alt 80 millioner kroner til hurtigladestandere på det statslige vejnet og det kommunale vejnet," siger ministeren i en mail til Politiken.

Salg af el- og hybridbiler koster statskasse milliarder

DF angriber regeringen for uansvarlig kørsel

Lilleholt skuffet over EU-krav til bilproducenter

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere