Stærkt kvartal for service trods nedskrivning hos Vestas

Der er, med finansdirektørens egne ord, tale om et "high level-EBIT" i serviceforretningen i første kvartal. Det til trods for en 14 mio. euro stor nedskrivning.
Foto: MHI Vestas Offshore Wind
Foto: MHI Vestas Offshore Wind
RITZAU FINANS

Serviceforretningen hos Vestas har leveret langt bedre resultater i første kvartal end ventet af analytikerne, og det var til trods for, at vindmølleproducenten i regnskabet foretog en nedskrivning på 14 mio. euro i den del af forretningen.

"Vi har i serviceforretningen foretaget en nedskrivning på 14 mio. euro på lagre som led i vores løbende vurdering af aktiverne," siger Vestas' finansdirektør, Marika Fredriksson, til Ritzau Finans. Hun vil dog ikke vil kalde det en ekstraordinær begivenhed men nærmere en "regulær bedømmelse af forretningen".

Selvom nedskrivningen rammer driftsindtjeningen, EBIT, var driftsmarginen i serviceforretningen med 19,2 pct. i første kvartal langt over forventningerne hos analytikerne, som ifølge et estimat fra Ritzau Estimates havde regnet med en margin på 17,6 pct.

Marika Fredriksson kalder det et "stærkt resultat" men gentager som tidligere, at man skal se serviceforretningens udvikling over en 12-månedersperiode for at få et mere præcist billede af udviklingen i forretningen.

"Det er "high level"-EBIT, men hvis du ser på 12 måneders rullende basis, er det stabilt. Du vil se fluktuationer mellem kvartalerne, men det er også bevist, at der kan blive leveret på de mål, vi har sat op for serviceforretningen," siger Marika Fredriksson.

Omsætningen i servicedivisionen steg til 369 mio. euro i kvartalet, svarende til et løft på 23 pct., når man sammenligner med den tilsvarende periode sidste år. Det er markant højere end de 329 mio. euro, som analytikerkorpset estimerede ifølge Ritzau Estimates.

"Stigningen i serviceomsætningen fortsætter med at være drevet af den øgede ordrebeholdning," skriver Vestas i regnskabet.

Vestas havde ved udgangen af marts en ordrebeholdning af servicekontrakter til en samlet værdi af 11,0 mia. euro. Det er en stigning på 17 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år, hvor ordrebeholdningen var på 9,4 mia. euro.

Ved udgangen af marts 2017 havde Vestas ' servicekontrakter en gennemsnitlig løbetid på seks år, hvilket var uændret i forhold til i marts 2016.

På verdensplan står Vestas for at servicere møller med en samlet kapacitet på 73.000 megawatt.

Vestas fik knap 100 mio. euro i kassen fra bygningssalg Stærk start på Vestas-året Vestas kører videre med bonusprogram til ledelsen Skeptisk finanshus hæver Vestas 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også