Vestas' serviceforretning må se bort fra vækst

Der er ikke kun Vestas, der kan se fidusen i en stor og stabil serviceforretning.
AF RITZAU FINANS

Vestas presses af konkurrenterne og kundernes fokus på lavere omkostninger i markedet for service af vindmøller. Servicedivisionen, som Vestas har bygget op til at have en ordrebog lige så stor som selve vindmølleforrentningen, går fra tale om vækst til stabil indtjening. Det skriver Børsen.

"Vi er blevet dygtigere. Men det er blevet hårdere end før. Kunderne jagter omkostningsreduktioner, og konkurrencen er blevet hårdere," vurderer Marika Fredriksson, der er finansdirektør i Vestas.

Serviceforretningen blev sat i gang for at sikre en mere stabil indtjening for selskabet, da vindmøllesalg kan gå kraftigt op og ned. Fordelene ved serviceaftalerne er, at de ofte tegnes over en længere periode så som 10-15 år og dermed sikrer Vestas en sikker indtjening.

Dog går det særligt dårligt for servicekontrakterne i Kina, hvor kunderne ikke er interesserede i de længerevarende aftaler.

"I Kina er garantiperioden to år, og de er ikke villige til, at gå længere end dette. Vores strategi er at vokse i Kina, og derfor arbejder vi på en mere fleksibel løsning der," siger Marika Fredriksson.

Fynske Aluwind leverer underspillet rekordresultat

Vestas vil servicere Siemens-møller

Vestas skal levere 15 møller til Den Dominikanske Republik

Vestas sikrer sig ny amerikansk gigantordre

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Illustration: Floating Power Plant

Dansk udvikler køber 4 MW-mølle af Siemens Gamesa

For abonnenter

Den 1. juni begyndte Senvions tidligere økonomidirektør Manav Sharma som amerikansk landechef for Nordex. Snart får han en ny fabrik at råde over. | Foto: Senvion

Nordex genstarter produktion i USA

For abonnenter

Læs også