EnergiWatch

Vestas vil servicere Siemens-møller

I jagten på omsætning går Vestas også efter at servicere konkurrenternes møller i USA.

Foto: Vestas

Det er ingen hemmelighed, at Vestas forsøger at vokse sin serviceforretning, da den er mere modstandsdygtig over for lunefulde politikere og mistede støttekroner, men i et interview med Recharge fortæller Vestas' chef for den amerikanske forretning, Chris Brown, at man ikke alene vil servicere sine egne møller.

Man er også klar til at servicere konkurrenternes møller.

"Vi er ligeglade med om det GE, Siemens, Suzlon eller nogen af de andre, vi vil stå for dem alle sammen," siger Brown.

Omkostningerne til service- og vedligehold udgør 20-30 pct. af den samlede pris for energi fra landmøller set over den samlede levetid, og omkring år 2017 er garantierne udløbet på omkring halvdelen af de 46.500 møller, der snurrer i USA i dag.

Det betyder også, at markedet er kolossalt - og nogengange mere indbringende end selve salget af møllerne.

30 pct. vækst

Det er især Vestas, som satser benhårdt på at øge sin andel af møller under service.

Ifølge Recharge tilbyder den danske producent - selvom det kan blive en udfordring i forhold til intellektuelle rettigheder, fordi Vestas bogstaveligt talt kommer helt ind i maskinrummet hos konkurrenterne - meget omfattende serviceaftale på møller fra netop GE og Siemens, som sammen med Vestas er de største aktører i USA. Selskabet tilbyder fullservice-aftaler, hvor Vestas tager det fulde ansvar for, at konkurrenternes møller snurrer, som de skal.

Målet er at øge Vestas' serviceomsætning med 30 pct. over de næste tre-fem år.

"Vi spidsede vores blyanter og sagde 'hey, det her er en forretning, som vi synes er god'," siger Chris Brown om selskabets tiltagende fokus på serviceforretningen.

Vestas sikrer sig ny amerikansk gigantordre

Spanske serviceselskaber med Vestas-fokus solgt

Vestas med kanonregnskab - opjusterer forventningerne

Vestas får stor amerikansk serviceaftale

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere