Vestas' serviceforretning matcher møllerne

Vestas' strategi med at satse på både salg af møller og indgåelse af langvarige servicekontrakter giver nu for alvor pote. For første gang i selskabets historie har værdien af kontrakterne indgået i selskabets service-division nu samme værdi som værdien af kontrakter på salg af møller.
Ordrekataloget for møller udgjorde ved udgangen af marts en værdi på 6,9 mia. euro i 1. kvartal. Og værdien af service-kontrakter udgjorde ligeledes 6,9 mia. euro.
Stort potentiale
Dermed er den samlede værdi af service-kontrakterne steget med 28 procent i forhold til samme kvartal året før. I kvartalet alene solgte Vestas service-aftaler for 225 mio. euro - hvilket var en fremgang på fire procent i forhold til samme kvartal året før.
Tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch her
Den store samlede værdi af Vestas service-forretning skal ses i lyset af, at Vestas gennem årene har opstillet samlet 61 GW vindmøllekapacitet i 73 lande. Af den kapacitet er det de 46 GW, der løbende overvåges af Vestas.
Kniber med fornyelse
Vestas har dog haft svært ved at få kunderne til at forny service-kontrakterne når de udløber - typisk efter ti år. I følge Vestas' kvatalregnskab vælger 50 procent af kunderne at forny kontrakterne. Den lave andel af kontrakt-forlængelser skyldes i følge Vestas, at meget få kunder i Kina vælger at forlænge, og at et par store kontrakter i USA er udløbet.
Relaterede artikler:
Vestas-folk kunne købe vindmøller til spotpris
For abonnenter