EnergiWatch

Vestas-chef ser nyt guldæg for sig

Vindmølleproduktion skal ikke i fremtiden være det bærende forretningsområde i Vestas.

Foto: Joachim Ladefoged

Produktionen og salget af vindmøller svinger voldsomt med den politiske vilje til alternativ energi og konjunkturerne i samfundet.

Det gør det svært for mølleproducenterne at tilpasse forretningen, men det tager man konsekvensen af i danske Vestas.

Her går formand Bert Nordberg nemlig og drømmer om, at den hastigt voksende serviceforretning kan bære virksomheden alene, mens salget af møller skal være et ekstra bidrag til bundlinjen.

"Min vision er, at service skal betale for virksomheden. Indtægterne fra service kommer hver måned, mens turbinesalget går op og ned. Vi er langt fra endnu, men det er en god vision," siger Bert Nordberg og tilføjer:

"Det giver mere stabilitet i virksomheden, og det er godt for formandens hjerte."

"Jeg har aldrig set noget lignende"

Ambitionen er at udbygge serviceforretningen med mere end 30 pct. på mellemlangt sigt. Tilsvarende ventes vindmøllemarkedet blot at vokse med 4-10 pct. i de kommende år.

To forretninger

Rent konkret er det planen at splitte forretningsdelene i Vestas mere tydeligt op i en produktionsdel og en servicedel.

Det betyder, at selskabet aktuelt leder efter en såkaldt group vice president, der får ansvaret for servicedivisionen, som hidtil har været placeret under koncernsalgsdirektør Juan Araluce.

Vestas-formand: Sorte tal på bundlinjen i år - måske også udbytte

Den nye chef kommer til at referere direkte til topchef Anders Runevad og får omtrent 5.000 af selskabets 15.500 ansatte under sig.

"Vi har talt om det her længe. Nu gør vi noget ved det," siger Bert Nordberg.

Kender potentialet

Han var op gennem nullerne med til at opbygge en omfattende serviceafdeling hos den svenske telekæmpe Sony Ericsson (dengang blot Ericsson), og han mener derfor, at han kender potentialet i det forretningsområde.

"Det er derfor også mig, der skubber på," fortæller Bert Nordberg.

Vestas har den store konkurrencefordel, at selskabet har produceret og opstillet møller for sammenlagt mere end 60.000 megawatt over hele kloden.

Større ansvar

Det er 50 pct. mere end nummer to, og det er blandt andet det, som man mener at kunne udnytte til at løfte serviceforretningen.

"Kunderne er pressede, energipriserne er lave, og de vil outsource. Vi har muligheden for at tage et større ansvar for vindparkerne. Vi kan både servicere møllerne og køre det hele for dem," siger han.

Siemens bygger stor vingefabrik i Storbritannien

En anden mulighed er, at man kan overtage servicearbejdet på andre mølleproducenters møller. Det kunne eksempelvis være i forbindelse med, at mølleproducenten er gået konkurs, og mølleejeren har brug for en ny leverandør af serviceydelser.

Ordrebogen vokser

Servicedivisionen er nævnt som et af fire satningsområder i den nye strategiplan, der skal bringe mere lønsom vækst hos Vestas.

Alene i det forgangne år voksede serviceforretningens ordrebog med 26 pct. til 50 mia. kr. Det er blot en anelse mindre end de 50,1 mia. kr., som Vestas har noteret i møllebestillinger.

I 2013 rundede omsætningen på serviceforretningen 7,1 mia. kr. svarende til en stigning på 8 pct. Det er dog fortsat kun en mindre del af Vestas' samlede omsætning, der rundede 45,4 mia. kr. sidste år.

Nordberg: Har endnu ikke knækket Kina-nødden

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs