EnergiWatch

Runevad: Vi skal give bedre servicetilbud

Vestas oplever et pres fra kunderne i serviceforretningen, hvor der nu skal ses på omkostninger og på nye tilbud, fastslår topchef Anders Runevad.

Serviceforretningen i Vestas bliver nødt til at styrke sine tilbud til kunderne for at fastholde den gode præstation, der har kendetegnet de seneste år.

Det erkender Vestas-topchef Anders Runevad i takt med at flere af kunderne lægger pres på det område.

Netop serviceområdet har været en guldkalv for Vestas, og divisionen leverede i 2013 en overskudsgrad på 15 pct. – langt, langt højere, end den profitmargin, Vestas får ud af vindmøllesalget.

I kraft af Vestas’ historiske position som den langt største producent gennem tiden råder selskabet også over den største installerede base, hvilket giver viden og stordriftsfordele. Men selskabet oplevede et lille tilbageslag på servicefronten, da fornyelsesgraden faldt til 75 pct. sidste år fra 77 pct. året før.

Samtidig retter nogle af de vigtigste kunder, Europas store elselskaber, fokus på netop service- og driftsdelen som et muligt sted at spare.

"Som en mellemstor vindejer er vi nødt til at klemme mest mulig værdi ud af vores aktiver. Vi har kigget på at insource drift og service. For det første, fordi vi så overtager den overskudsgrad, der før var i producentens hænder. For det andet, fordi vi beskytter os mod udsving i fremtiden. Efter en række år med fald i serviceomkostninger er de steget igen, det vil vi beskytte os imod," siger for eksempel Massimo Derchi fra ERG ved en paneldebat på EWEA’s årskonference i Barcelona.

En anden deltager i debatten, Roberto Deambroglio fra Enel Green Power, peger på, at der er plads til forbedring i samarbejdet med producenterne. Hans firma har blandt andet arbejdet med overskudsdeling med leverandørerne, hvis møllerne klarer sig bedre end forudset.

Og Vestas’ Anders Runevad, som også deltog i debatten, erkender, at der kommer pres på fra kunderne.

"Vi bliver nødt til at hive omkostninger ud af vores stordriftsfordele og levere dem til vores kunder for at sænke den totale ejeromkostning," siger Anders Runevad til Ritzau Finans.

Vestas-direktøren mener dog også, at Vestas’ store portefølje gør, at selskabet kan stå for driften billigere end alle andre.

"Vi skal arbejde på at udvide vores tilbud til kunderne. Der, hvor kunderne har lyst til at insource, må vi udnytte vores størrelse. Vi overvåger 25.000 vindmøller og har installeret 60 gigawatt, så vi burde have størrelsen til at gøre det på en mere omkostningseffektiv måde end nogen anden. Det er op til os at sikre, at vi er et meget konkurrencedygtigt alternativ til at insource," siger Anders Runevad.

Han peger også på, at kunderne ikke er interesserede i at hive hver eneste overskudskrone ud af Vestas.

"Kunderne vil gerne gøre forretning med succesfulde selskaber, der tjener penge og er finansielt stærke på den lange bane, fordi de satser på, at leverandøren er i markedet i lang tid."

Samme toner lyder der fra Iberdrolas chef for vedvarende energi, Xabier Viteri:

"Når dagen er omme, så har kunderne brug for producenterne, og producenterne har brug for kunderne. Vi skal sikre, at vi har nok viden og kontrol over systemerne, så producenterne altid er i en position til at levere de mest effektive omkostninger."

Vestas opruster til travlhed i USA og Canada

Her er verdens 15 største vindmølleproducenter

BTM: 2014 er et comeback-år for vindbranchen

GE Wind jagter markedsandele i Europa

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs