EnergiWatch

Tesla sætter turbo på salg i Danmark

Det amerikanske elbilsfirma forventer at levere 300 styk af sin nye luksusmodel i Danmark i 2013. Samtidig er danske ”super-ladestationer” på vej.

Foto: Tesla | Foto: Tesla

Luksusbilen Model S fra det amerikanske elbilsselskab Tesla har været længe undervejs, og dens lancering på de danske breddegrader er blevet udskudt flere gange.

For nylig begyndte selskabet så endelig at levere i Danmark, og danskerne har åbenbart ment, at det har været ventetiden værd.

For selv om Tesla ikke vil røbe de konkrete salgstal på grund af den amerikanske børslovgivning, fortæller kommunikationschef Esben Pedersen, at selskabet forventer at levere omkring 300 biler - måske flere - til danskerne i de sidste måneder af 2013.

”Havde vi haft flere biler, kunne vi sagtens levere flere i Danmark,” siger han om interessen fra danskerne, som i 2012 i alt købte 527 eldrevne personbiler - det største antal nogensinde, men altså ikke langt fra det forventede Tesla-salg.

Luksusbiler kan sælges som elbiler 

Ifølge Esben Pedersen er Model S kun blevet taget bedre imod i Norge, Holland og Tyskland – og faktisk har danskerne sagt ja til næsten lige så mange Tesla-biler som hele det tyske broderfolk.

”I forhold til indbyggertal er Danmark et kæmpe marked, og i forhold til Europa generelt er vi et stort marked.”

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Bilen for de rige og kendte

Helt tilbage fra 2009 har det været muligt at skrive sig op til Model S, som er udset til at skulle overbevise mennesker over hele verden om, at elbiler ikke behøver at hæmme mobiliteten eller komforten.

Bilen har en rækkevidde på 500 km, kører fra 0-100 km/t. på lidt over 4 sekunder og har et design, der måske minder mest om en Jaguar. Dermed er bilister ifølge Esben Pedersen ”godt dækket ind” i forhold til benzinbiler i luksusklassen.

Tesla efter brand: Batteri meget sikrere end stor benzintank 

Prisen er dog også derefter – danskerne skal trods afgiftsfordele betale 567.000 kr. for den billigste model og op til 854.000 kr. for den dyreste.

”Der er en first mover-tendens ved Model S. Det er bilen, som de rige og kendte skal have i USA, og den tendens kan vi også godt se i Danmark. Men vi regner vi med, at vi vil se en bevægelse væk fra det og over mod en mere traditionel kunde, men som stadig har pengepungen i orden,” fortæller Esben Pedersen.

Han vil ikke sætte mål for, hvor mange biler selskabet kommer til at levere i 2014, men han vil godt garantere, at den nuværende ventetid på et halvt år fremover bliver væsentlig kortere.

”Når det er sagt, har vi ikke nødvendigvis planer om, at man skal kunne gå ind fra gaden og få en bil med det samme. Tværtimod er det vigtigt for os at kunne producere på bestilling. Det kan vi ikke fastholde for evigt, men vi kan nok også gøre det næste år.”

Tesla laver bil med autopilot 

Better Place kostede tillid

Elbilstanken led ellers et alvorligt knæk tidligere i år, da en anden kendt elbilsproducent måtte dreje nøglen om.

Amerikansk-israelske Better Place kunne ikke indfri sine enorme ambitioner og overbevise danskere og andre om, at deres elbiler var vejen frem.

”Better Place har været meget synlige, så det har også været lidt deres egen skyld, fordi de ikke har kunnet leve op til deres egne store forventninger. Men det er ærgerligt for os alle,” fortæller Esben Pedersen, der mener, at konkurrentens deroute har skuffet mange og fået almindelige bilejere til at tro, at elbiler nu ikke længere kan lades op i Danmark.

”Men i virkeligheden kan man jo oplade elbiler alle steder, der er strøm. Så på den korte bane har konkursen skadet elbilers omdømme.”

Tesla starter europæisk offensiv i Norge

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Strøm fra Norge til Italien

Netop når det gælder opladning, har den amerikanske producent også danske ambitioner.

Selskabet vil udrulle en række af de såkaldte ”super-ladestationer”, som allerede findes i USA, og som kan lade Model S op på 45 minutter – gratis.

”Vi ved, hvor vi vil have dem, men vi kan ikke sige hvor mange. Det må markedet diktere lige som i USA,” udtaler kommunikationschefen.

Udrulningen af ladestationer begynder i Norge, herefter står Danmark som nummer to på listen og derefter følger resten af Europa.

Målet er, at Tesla-ejere inden udgangen af 2014 kan køre fra Tromsø i Nordnorge til Milano i Italien i en Tesla Model S, hvor man kun behøver at bruge Teslas såkaldte ”supercharger”-anlæg.

Tesla-elbil slår Audi og Lexus

FAKTA OM TESLA

- Grundlagt i 2003 og børsnoteret i 2010. Opkaldt efter opfinderen og elektroingeniøren Nikola Tesla.

- Hovedkvarteret ligger i Palo Alto i Californien, og selskabet har over 2.000 ansatte på verdensplan.

- Topchef Elon Musk er primus motor i selskabet og vurderes at være god for omkring 5 mia. dollar.

- Tesla Model Roadster blev lanceret i 2008, Model S-salget gik i luften i 2012 og den kommende Model X forventes at kunne blive leveret fra 2014.

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs