Alm. Brand Group-chef: Havmølleområdet skal have lønsomheden på plads

Der skal fortsat forsikres havmølleparker i Alm. Brand Group, lyder det fra koncernchefen, der dog fortæller, at der nu i højere grad skal sorteres i projekterne. 
Foto: Pr/codan
Foto: Pr/codan
AF MARKETWIRE

Der fokuseres benhårdt på lønsomheden i Alm. Brand Groups vindmølleteam i disse år, hvor udvælgelsen af projekter er mere omhyggelig og risiciene reduceret, når forsikringsteamet springer til.

Med overtagelsen af Codan sidste år fik Alm. Brand Group tilføjet internationale færdigheder inden for forsikring af blandt andet havmølleparker, og målet er at fortsætte arbejdet både til lands og til vands. Til gengæld skal der i højere grad sorteres i projekterne.

”Vi har sat mere fokus på, at vi sikrer lønsomheden, og så må vi acceptere at vores vækst stadig bliver god, men mere moderat,” siger Mikael Hvolgaard, koncerndirektør i Alm. Brand Group, til MarketWire.

Han har ansvaret for forretningsområdet Industri og dermed også for forsikring af vindmølleparker.

Der er tale om en stor forretning med årlige præmieindtægter i størrelsesordenen 700-800 mio. kr., eller en fjerdedel af præmieindtægterne i Codan Erhverv sidste år.

Internationalt team

Faktisk er Codan-teamet et af de førende teams internationalt og har været med siden opførelsen i 1991 af verdens første havmøllepark ud for Vindeby ved Lolland.

”Vi plejer at sige fra den første til den største. Den seneste største var Hornsea 2, der gik i produktion sidste år,” siger Mikael Hvolgaard.

Ser man bort fra Kina har Codan været involveret i omtrent 90 pct. af alle de havmølleprojekter, der har været i verden, siden udbygningen startede.

I maskinrummet har Codan et team af ingeniører ansat til at fastlægge risici. Hertil kommer underwriters - dem der tegner forsikringer ved at skrue betingelser og priser sammen, samt et team af skademedarbejdere, som ofte er ingeniører med erfaring fra vindmøllemarkedet.

”Vi forsikrer både opførelsen af havmølleparker og vindmøller på land, og så derefter driften af dem. Under opførelsen forsikres de hændelser, der kan ske under opførelsen af for eksempel en havmøllepark. Det drejer sig om fundamenter, når der sættes vindmøller op og trækkes kabler til transformere. Så det er den ene del af det. Opførelsen af en havmøllepark kan tage op til tre til fire år. Der er vi med fra første spadestik til den første strøm ryger ud i elnettet.”

”Den anden del er vores operationelle risici, hvor vi også forsikrer driften af havmølleparkerne efterfølgende. Typisk køber konsortierne begge dele på samme tid. Derfor er vi meget aktive på vores opførelsesrisici, for så får vi en portefølje af vindmølleparker i drift,” siger Mikael Hvolgaard.

Går efter andel på 15 procent

Codan forsikrer selvsagt ikke fremstillingsfejl, men projekterne er vokset og de økonomiske risici store, og derfor deles risikoen for det enkelte projekt typisk ud på mellem fem og ti forsikringsselskaber.

Codan går dog som regel efter at blive ”lead” på forsikringerne, det vil sige at Codan er den, der sætter vilkår, priser og betingelser og håndterer skadesbehandlingen bagefter. Som opbakning har selskabet en række samarbejdspartnere bestående af andre forsikringsselskaber. De kaldes ”followers” i forsikringssprog og deler risikoen med Codan, men på baggrund af de betingelser og den skadesbehandling, som Codans team står for. Og her slår Codans styrkede fokus på lønsomheden igennem.

”Hvor vi før tog en andel på 30-40 pct., tager vi i dag en andel på 15 pct., fordi projekterne er meget større i dag sammenlignet med for fem år siden. Men i og med at vi har det ry og rygte i vores risk management, men også i vores skadesbehandling, så vil mæglerne gerne have os med som ”lead”. Det er ikke sådan, at vi ser, at andre forsikringsselskaber kan tage markant større andele end os. Det handler i virkeligheden om, hvor meget kapacitet, man har i sine genforsikringsprogrammer, og der er vi på linje med de største i Europa,” siger Mikael Hvolgaard.

Et andet fokusområde er geografien.

På udviklingssiden af havparkerne følger Codan både med danske Ørsted og Copenhagen Infrastructure Partners, CIP, rundt i verden, dog med en væsentlig undtagelse.

”Vi er meget lidt eksponeret mod projekter i USA, fordi vi med vores ekspertviden vurderer, at markedet i USA vil blive påvirket af forsyningsproblemer, og at man ikke har infrastrukturen til at udbygge markedet endnu.”

”I stedet har vi valgt at fokusere på Storbritannien, Holland, Tyskland og Danmark og ned omkring Østersøen. Der kender vi forholdene. Vi kender producenterne, og vi kan se at rigtigt mange af komponenterne produceres i nærområdet. Så for os at se, er det plusser, der påvirker risikobilledet,” forklarer Mikael Hvolgaard.

Stærkt andet kvartal

I andet kvartal blev netop energiforretningen med vindmølleparkerne fremhævet som en af de bevægelige dele, der medvirkede til et godt resultat i Erhverv. Combined ratio, der er udtryk for, hvor stor en andel omkostninger og erstatninger udgør af bruttopræmieindtægterne, var 66,5 pct., og området viste dermed for andet kvartal i træk høj rentabilitet.

Historisk set har forsikringer af vindmølleparker dog haltet rentabilitetsmæssigt, og ser man tilbage - også på den første tid hvor Alm. Brand ejede Codan - har combined ratio ligget omkring 95-100. Målet er at få combined ratio bragt vedvarende ned til et niveau omkring 83 i 2025.

”Det er svært at måle på kvartaler, så vores mål er, at vi får stabile resultater på årsbasis. Og der vil vi se, at de projekter, der bliver færdige nu, blev tegnet ind for to, tre, fire år siden. Det vil sige, at vi vil se forandringen ske, over de næste 24 til 36 måneder. Det gode er, at vi trods alt startede den rejse allerede i 2021 og 2022 i Codan. Så det er ikke en ny strategi for teamet,” siger Mikael Hvolgaard.

Herefter kan Codan så fokusere på væksten.

”Internt har vi fuld fokus på at få lønsomheden på plads, før væksten kommer. Så det er henimod 2025, hvor vi måske kan se hen mod et nyt vækstniveau. Samtidig skal opførelsen af havmølleparker jo følge med. Og vi skal nok i de næste par år se de her projekter falde på plads politisk. Så jeg tror, at markedet også vil ekspandere langt mere fra 2025,” forudser Mikael Hvolgaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også