Fragtskib sejler ind i vindmølle fra Ørsted: "Den har fået én på hatten"

Skibet bliver drevet af det danske selskab Baltic Shipping og fik et stort hul i siden efter påsejlingen af Ørsteds vindmølle i den tyske del af Nordsøen.
Foto: Wasserschutzpolizeiinspektion Oldenburg
Foto: Wasserschutzpolizeiinspektion Oldenburg

Et ældre fragtskib, som bliver drevet af et dansk shippingselskab, er sejlet ind i en af Ørsteds havvindmøller.

Det bekræfter shippingselskabet og Ørsted begge overfor ShippingWatch.

”Der er ikke så meget andet at sige, end at den har fået én på hatten,” siger Ronnie Hulstrøm, adm. direktør i Baltic Shipping, som står for den kommercielle drift af det tysk-ejede fragtskib.

Ved I, hvad der er gået galt, siden skibet er kommet så langt ud af kurs?

”Vi har ikke fået meget at vide, men jeg vil tro, at der er sket en menneskelig fejl. Men vi ved det ikke endnu,” siger direktøren.

Ulykken skete 24. april, hvor skibet Petra L påsejlede en vindmølle, som er en del af Ørsteds Gode Wind Farm. Parken ligger i Nordsøen ud for det nordvestlige Tyskland.

Ingen personer er kommet til skade. Til gengæld er skibet kraftigt medtaget, ligesom vindmøllen også er taget ud af drift, mens Ørsted undersøger hændelsen.

Ifølge det lokale politi har påsejlingen lavet en hul på tre gange fem meter i siden på skibet. Det fremgår også af videoer af ulykken, som bliver delt på sociale medier som LinkedIn og Twitter.

Til trods for, at skibet tog vand ind, lykkedes det for kaptajnen at sejle det i havn i den tyske by Emden, hvor det nu er ved at blive besigtiget af de relevante forsikringsselskaber.

”Skibet skal repareres, og den første melding er, at det tager tre uger. Men jeg ved ikke helt, om jeg tror på det, for det er meget omfattende skader,” siger Ronnie Hulstrøm fra Baltic Shipping.

Kan jeres virksomhed blive holdt ansvarlig for skaderne?

”Nej, det er skibets ejer og kaptajnen, som har det fulde ansvar,” siger han.

Skibet havde en last af korn og var på vej fra Stettin i Polen til Antwerpen i Belgien. Baltic Shipping undersøger nu, hvordan kunden, der ejer lasten, kan få sine varer frem til slutdestinationen.

Petra L blev bygget i 1984. Ifølge skibsdatabasen Vesselsvalue er det ejet af et tysk selskab, men bliver drevet af danske Baltic Shipping. Det er indregistreret i østaten Antigua og Barbuda. 

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også