Brintsatsning og Northern Lights-nabo indbragte millioner - nu har energikrisen givet hårdt slag

”Vi står i en situation, hvor vi vil miste meget på den videre drift”, skriver Ronny Haufe, direktør i CCB Energy, i et brev til olie- og energiministeren.

I 2020 blev det kendt, at Coast Center Base (CCB) og den norske teknologivirksomhed Zeg Power modtog 77 mio. norske kr. i støtte fra Enova, en norsk statsvirksomhed ejet af Klima- og Miljøministeriet, til at udvikle et pilotanlæg til produktion af brint fra biogas.

Sidstnævnte selskab rejste også 130 mio. norske kr. i en emission. Ambitionen var at kunne forsyne Norge og Europa med brint.

Projektet er placeret på Kollsnes i Øygarden, og var tænkt som en af de første brugere af Northern Lights CO2-lagerprojektet, som har faciliteter i samme område. Northern Lights er en del af det prestigefyldte Langskip-projekt. CCB betegner sig selv som ”den første lokale synergietablering” af virksomheder for Langskip i Øygarden. 

En periode med et prismæssigt hårdt energimarked er dog ikke gået stille for sig. I et brev til olie- og energiminister Terje Aasland (Ap) skriver Ronny Haufe, direktør i CCB, at budgetposten for energiudgifter har sprængt rammerne. 

Nu beder selskabet ministeriet om hjælp til at løse en situation, man betegner som meget krævende for ”små, men fremadskuende miljøer”.

Mere end fordoblet energiudgift

Et anlæg fra Zegs underleverandør i Holland forventes at ankomme til Norge i løbet af første kvartal i år. Derefter starter et halvt års såkaldt ”Enova Optimeringsperiode” med forskellige testkriterier, fremgår det af brevet, som EnergiWatch har set. 

I Enova-ansøgningen blev omkostningerne til gasforbrug til drift af anlægget i optimeringsperioden anslået til cirka 1,5 mio. NOK. Nu er situationen anderledes: 

”I betragtning af de eskalerende og uforudsigelige energipriser, som vi nu oplever, befinder CCB Energy og ZEG sig i en ekstraordinær situation med betydelig kommerciel risiko uden for pilotprojektets kontrol. Helt konkret er budgetposten for energi på 1,5 mio. NOK steget 5-10x til cirka 7,5-15 mio. NOK i Enova-perioden afhængig af prisen på gas og el, du antager,« skriver CCB-direktør Ronny Haufe i brevet, som også er underskrevet af direktør Arild Selvig i Zeg. 

Derudover peger de på, at det eksterne marked er bremset op. Under planlægningen blev der beregnet et hastigt voksende marked for anvendelse af brint, således at anlægget kunne drives kommercielt efter en ”rimelig kort testperiode”. 

”Den ugunstige udvikling i energipriserne på gas og el til fordel for fossile alternativer har derfor i høj grad forsinket overgangen til alternativer med brint. Vi ser, at dette måske vil være gældende i mindst 2-3 år fra nu. I den forbindelse står vi i en situation, hvor vi vil tabe meget på videre drift for at bidrage med brintlevering, alternativt nedlægge og parkere hele produktionen, hvilket kan gøre det svært at komme i gang igen,” står der i brevet.

Haufe skriver, at dækning af uforholdsmæssigt høje driftsomkostninger til gas og el vil skulle kompenseres ”i form af øgede brintpriser eller kompensation for høje energipriser og tilhørende afgifter”.

For tung

CCB og Zeg har bedt Olie- og Energiministeriet om et møde for at drøfte mulige tiltag til at ”reducere kommerciel risiko”. De har endnu ikke fået svar.

”Vi accepterer at afholde omkostninger, men vi er inde i en periode med en kunstig høj meromkostning. På sådan et marked risikerer vi at skabe et produkt, som fremtidige brugere ikke er villige til at investere i,” siger Haufe til EnergiWatch om den situation, de befinder sig i.

Vil i have flere penge?

”Vi har ikke fastsat et konkret tal, men vi ville have sat pris på ekstra støtte eller lettelser i gebyrer i en krævende opstartsperiode. Omkostningsniveauet er en for tung byrde til, at private aktører kan påtage sig alene. Jeg er sikker på, at andre små og mellemstore aktører i branchen står over for lignende udfordringer, svarer han og fortæller, at den samlede omkostningsramme for pilotprojektet er omkring 300 millioner kroner.”

Direktøren fortæller også, at et potentielt møde handler om at ”vække folk til det rigtige beslutningsniveau”.

”Vi skal forholde os til, at Norge ikke er kommet så langt på hverken produktions- eller brugersiden, når det kommer til brint, sammenlignet med andre lande. Der skal staten spille en aktiv rolle. Det er vigtigt både at bidrage med støtteordninger, samt at se på forskellige tiltag, der gør, at de, der driver tungtransport, får gavn af at investere i brintløsninger, både til vands og til lands. Det har vi set på elbilsatsningen, for eksempel med afgiftsnedsættelser,” siger han.

Afviser budgetfejl

Haufe fortæller, at pilotprojektet vil blive gennemført, men at den videre udvikling kan blive reduceret eller udskudt. 

”Vi vil gennemføre pilotprojektet, så godt vi kan under de nuværende rammer. Hvis markedet og rammebetingelserne ikke ændrer sig, vil det påvirke opskaleringen af projektet,” siger han. 

På spørgsmålet om, hvorvidt virksomhederne har søgt støtte andre steder end hos ministeriet, svarer han, at et ”samarbejde mellem stat og industri synes nødvendigt i en tidlig fase”. 

Kunne du have gjort noget anderledes? Skyldes det alt for optimistisk budgettering?

”Jeg mener tværtimod, at vi har haft en realistisk budgettering, ud fra de oplysninger, der forelå. Ingen kunne have forudset den russiske invasion, eller den energisituation, vi befinder os i,” siger Haufe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også