EnergiWatch

Mærsk: Bæredygtig sejlads kræver 10 pct. af verdens vind- og solenergi

Mærsk bruger årlige 12 mio. ton skibsolie, svarende til det samlede daglige forbrug på verdensplan.

Foto: AMR ABDALLAH DALSH/REUTERS / X90179

Hvis Mærsk skal sejle sin flåde på bæredygtigt fremstillet brændstof, vil det kræve 200.000 gigawatt-timer - eller hvad der svarer til 10 pct. af den samlede sol- og vindenergi i dag.

Det siger Morten B. Christiansen, der er chef for nedbringelsen af CO2-udledningen i Mærsk, skriver Bloomberg News.

"Hvis du tager al sol- og vindenergiproduktion, vi har i verden i dag, vil det kræve 10 pct. af den for at drive vores flåde," siger Morten Bo Christiansen ifølge Bloomberg News.

Mærsks flåde på 736 skibe udgør mindre end en femtedel af verdens containerskibe.

Energiberegningen fra Mærsk-direktøren er ifølge Bloomberg hypotetisk og tager udgangspunkt i produktionen af syntetisk skibsbrændstof såsom syntetisk ammoniak, der kan fremstilles med sol- og vindenergi.

Mærsk bruger årlige 12 mio. ton skibsolie, svarende til det samlede daglige forbrug på verdensplan. Rederikoncernen har dog investeret i otte nye containerskibe, der kan sejle på syntetisk fremstillet biometanol.

Søren Skou, der er topchef i Mærsk, har tidligere sagt, at skiftet til mere bæredygtige brændstoffer vil øge kapitalomkostningerne med 10-15 pct. Overgangen til grøn metanol vil i mellemtiden øge kapitalomkostningerne med 10-12 pct.

Maersk satser på aftaler med leverandører af grøn metanol i første halvår 2022

Grønne obligationer sikrer Maersk midler til nye metanol-skibe

Mærsk inviterer til stort dansk vindeventyr 

 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs