EnergiWatch

Børsnoteret vindrederi åbner i Vejle

Placering i Vejle er afgørende for forretningen, konstaterer Cadeler, der vil tættere på kunderne.

Foto: PR / Swire Blue Ocean

I november rejste det tidligere Swire Blue Ocean 883 mio. NOK, da servicerederiet under det nye navn Cadeler blev børsnoteret i Oslo. Kort efter meldingen annoncerede selskabet en opgradering af det ene af sine to installationsfartøjer, Wind Orca, med en kran kraftigt nok til som minimum 14 MW-møller, og nu annonceres så endnu et nybrud.

Om end næppe hele det nye kapital bruges herpå, udvider selskabet således sin danske tilstedeværelse med etablering af kontor i Vejle. Et ryk, der skal bringe Cadeler tættere på kunderne end den nuværende placering i København.

"Udviklingen i markeder fordrer af os, som et nøgleled i leverandørkæden, at støtte den globale omstilling til større vindmøller. Tættere nærhed til vores kunder bør tillade klarere og mere konsistent kommunikation. Det er vigtigt, især når det angår vores evne til at besvare vores kunders planer for fremtidige retninger i markedet," siger adm. direktør Mikkel Gleerup.

Det nye kontor forventes at blive bemandet med omkring ti ansatte. I spidsen kommer til at være Jeppe Storm, der desuden er ansvarlig for Cadelers andet havvindfartøj Wind Osprey. Han er heller ikke i tvivl om vigtigheden af at komme tættere på f.eks. Siemens Gamesa og Vestas.

"Etaberlingen af et regionalt kontor i Vejle er afgørende for forretningens fremtid. Mange af verdens førende selskaber inden for havvind har hovedkontor i den del af Jylland," fastslår han.

Swire Blue Ocean vil børsnoteres i Oslo

Tidligere Siemens-mand bliver permanent rederichef

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs