Milliardaftale: DSV Panalpina vil fremover transportere alle Vestas-møller

Vestas har indgået et strategisk partnerskab med DSV Panalpina, som fremover vil stå for alt transport af Vestas-møller både til havs, lands og i luften. Partnerskabet vil ifølge cheferne udgøre et årligt milliardbeløb.
I de næste 3 år vil det udelukkende være DSV Panalpina, som transporterer Vestas' møller. | Foto: Gorm Branderup/ERH
I de næste 3 år vil det udelukkende være DSV Panalpina, som transporterer Vestas' møller. | Foto: Gorm Branderup/ERH

To af Danmarks største virksomheder har indgået en milliardaftale om et strategisk samarbejde.

Der er tale om DSV-Panalpina og Vestas, som har indgået en aftale om både generelle og særlige transporter for Vestas. Eller med andre ord, fremover skal DSV-Panalpina stå for alt transport af Vestas' vindmøller.

Vestas skriver i en fælles pressemeddelelse, at de i DSV Panalpina har fundet en transport-partner, der kan hjælpe Vestas med at udnytte størrelse, skala og volumen, og at partnerne kan hjælpe hinanden med at skalere deres forretninger effektivt.

Aftalen vil ifølge Børsen som udgangspunkt vare over tre år, men med mulighed for en to-årig udvidelse.

Der er ikke blevet offentliggjort noget beløb, men ifølge begge selskaber er der tale om en aftale i milliardklassen.

"Kombinationen af stadig større vindmøller og den globale efterspørgsel efter vedvarende energi gør logistik og transport mere kompliceret, og vi er derfor nødt til at skalere vores forretning effektivt. Samarbejde med DSV Panalpina er et rigtig godt eksempel på vores intention om at indgå i tætte og gensidig gavnlige partnerskaber på tværs af vores værdikæde," siger Henrik Andersen, adm. direktør for Vestas, i en pressemeddelelse.

Til Børsen siger Vestas ligeledes, at det sker som en anerkendelse af, at "de ikke er verdensmestre i transport". Med offentliggjorte ordre på i alt 16.417 MW er det da heller ikke så få vindmøller, der skal flyttes alle verdens afkroge. Lige fra Randers til Vietnam, Australien, Rusland og Brasilien.

Der står faktisk en Vestas-mølle i 80 forskellige lande.

"Det er en enorm tillidserklæring til DSV som selskab. Den skal vi selvfølgelig prøve at leve op til. Det, der gør aftalen usædvanlig, er omfanget pga. Vestas' størrelse. Det er en type aftale, man typisk indgår med små eller mellemstore virksomheder, mens de er mere usædvanlige for selskaber på Vestas' størrelse," siger adm. direktør for DSV Panalpina, Jens Bjørn Andersen, til Børsen.

Aftalen indeholder ikke transport for Vestas' serviceforretning. DSV Palpina, der er et resultat af sidste års fusion mellem danske DSV og schweiziske Palpina, har 60.000 ansatte i flere end 90 lande.

Ørsted, Siemens Gamesa og Esvagt i Operation Drone

Vestas vil skrue op for sikkerheden

Vestas vil fokusere på tiårige energimål

Vestas får stor ordre i Sverige 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også