Montagefejl førte sandsynligvis til spontan selvantændelse i brinteksplosion

Årsagen til den brintlækage, der førte til kraftig eksplosion på norsk tankstation var en forkert monteret prop i en højtrykstank, skriver Nel. Eksplosionskonsulenter vurderer, at der var tale om en spontan selvantændelse.
Foto: H2Logic
Foto: H2Logic
VICTOR EMIL KRISTENSEN, MAZ PLECHINGER

Interessen for brint er over bare de seneste måneder nærmest eksploderet. Derfor var det også særskilt dårlig timing, da en brinttank på en norsk Uno-X station den 10. juni eksploderede – uden at der dermed findes decideret gode tidspunkter for den slags.

Men nu mener mener selskabet bag brintanlægget, dansk/norske Nel, at have identifcieret, hvad der gik galt. Ifølge en rapport, som brand og eksplosionskonsulenten Gexcon har udført for Nel, var hovedårsagen en forkert montering af prop i en højtrykstank. Fejlen medførte lækage af brint, der blandet med ilt eksploderede. Den specifikke årsag til antændingen undersøges fortsat.

Det skriver Nel.

"Vi undskylder dybt til de, der har været direkte eller indirekte berørt af hændelsen. Nel har en uomtvistelig ambition: Ingen hændelser på sites med vores teknologi. Det tager vi ekstremt alvorligt, og vi har lagt samtlige ressourcer ind på at løse situationen. Med hovedårsagen nu identificeret implementerer vi tiltag for at forhindre, at det nogensinde sker igen," siger adm. direktør Jon André Løkke.

Siden eksplosionen har samtlige af de brintstationer, Nel har leveret teknologi til, stået stille. Såvel i Norge som i samtlige andre lande, selskabet er aktiv i.

Deriblandt således på de fjernmarkeder, Nel satser på. Tidligere i år annoncerede producenten en rammeaftale med Shell om levering af syv brintstationer i Californien, lige som der for nyligt blev vundet en ordre på det sydkoreanske vækstmarked. Men de stationer anvender et andet design end den eksploderede station i Kjørbo, understreger selskabet.

"Vi er glade for, at Nels nøgleteknologier ikke var årsagen til lækket, og at tankstationerne med andre højtryktankdesigns start kan genåbnes," slår Jon André Løkke fast.

Der var rust på tanken

Geirmund Vislie fra Gexcon præsenterede ved pressemødet årsagen til eksplosionen.

"Vi forstår, hvad der er sket. Vi har en nogenlunde forståelse af, hvordan brinten blev antændelt, og vi har lavet en færdig rapport med en række anbefalinger til NEL. Og så må vi samarbejde tæt sammen, hvis vi skal sikre, at brint bliver en succes fremadrettet," siger Geirmund Vislie med henvisning til, at både bil- og flytrafik også var forbundet med betragtelige risici i teknologiens spæde begyndelse.

Geirmund Vislie bekræfter, at det var en monteringsfejl, der førte til eksplosionen.

Møtrikker sad på en af tankene for løst til, at der var tilstrækkeligt tryk, hvilket skabte en åbning for, at der kunne dannes rust.

"Der er tydelige tegn på rust på den ene tank. Det er bestemt ikke godt, hvis den skal holde til et højt tryk, og der er tegn på, at rusten stammer fra før episoden," siger Geirmund Vislie.

Rusten skabte en lækage. Over en periode på 17 timer lækkede tanken brint over et par omgange. I den perioden tabte tanke 0,4 kilo brint. Pludslige gik det dog hurtigt. I løbet af de sidste 3 sekunder før eksplosionen taber tanken mellem 1,3 og 3,3 kilo brint. En fyldt biltank til 1.000 km. kørsel er normalt på 6 kilo brint.

Brinten antændes øjeblikkeligt. Hvad der antænder brinten, kan Gexcon ikke sige med sikkerhed. De mest sandsynlige scenarier er dog ifølge Geirmund Vislie, at brinten enten spontant selvantænder eller antænder som resultat af kontakt med noget grus. Dermed bekræfter han, at antændelsen sandsynligvis ikke har relation til Nels kerneteknologi. Andre muligheder for antændelse var enten brintens kontakt med elektriske eller mekaniske komponenter på tankstationen.

Geirmund Vislie fremhæver derudover som et positiv, at tankene holdt til eksplosionen. Dermed var det blot den lækkede brint, der eksploderede.

Gexcon har afleveret en række anbefalinger til Nel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Ge Vernova

GE sagsøges for designfejl på 1,5 GW vindmøller

For abonnenter

Læs også