EnergiWatch

Så meget må Mærsk-familien tjene på milliardinvestering i geotermi

A.P. Møller Holding kan leve med en realforretning på 8 pct. på selskabets investeringer i geotermiske anlæg til fjernvarme i Danmark. Til gengæld forhandles der om ændringer i flere centrale forhold om især forbrugerbeskyttelse i dansk energilovgivning.

A.P. Møller Holdings Samir Abboud (th) fremlagde tidligere på måneden sine intentioner om at udvikle geotermi i Aarhus sammen med energiminister Lars Chr. Lilleholt (mf) og rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Bünjamin Simsek (tv) Foto: PR A.P. Møller Holding

A.P. Møller Holding læner sig op ad en 11 år gammel afgørelse i Energitilsynet, der gør det muligt for Mærsk-familiens selskab at forrente de bebudede milliardinvesteringer de kommende år i geotermi med otte pct. i realforrentning.

Tilbage i 2007 godkendte tilsynet en realforrentning på 8 pct. om året til forrentning og tilbagebetaling af parternes indskudskapital over 25 år i forbindelse med en samarbejdsaftale mellem det daværende Dong (i dag Ørsted, red.) og Sønderborg Fjernvarme om produktion af geotermisk varme, varmt vand fra undergrunden til fjernevarmenettet.

"Der er noget præcedens i dag, og inden for de rammer kan vi godt arbejde med 6 procent til finansiering og 2 pct. til risiko. Og det kan vi leve med, fordi vi er fondsejede," siger Samir Abboud, ansvarlig for geotermi i A. P. Møller Holding.

I øjeblikket er A.P. Møller Holding i forhandlinger med Aarhus Kommune, efter at de to parter i sidste måned offentliggjorde en hensigtserklæring om at overføre varmen fra undergrunden til radiatorerne hos 100.000 aarhusianere. A.P Møller Holdings satsning på geotermi, hvor selskabet har ambitioner om at etablere geotermianlæg i stor skala med blikket rettet mod Aarhus, Aalborg, Nordsjælland og København, og hvor selskabet vil trække på sine erfaringer i Nordsøen, blev første gang annonceret i juni i år.

Etablering af et storanlæg på 100 til 150 megawatt anslås at kræve en investering på en til to mia. kroner, hvor A.P. Møller Holding påtager sig efterforskningsrisikoen, etableringsrisikoen og driftsrisikoen i de 30 år, anlægget leverer varme til fjernvarmenettet.

Men A.P. Møller Holdings ambitiøse satsning hviler på en række forudsætninger, der vil kræve en politisk accept på Christiansborg. I modsat fald vil investeringerne fra Maersk-familiens investeringsselskab flyde andre steder hen.

Klare betingelser

Det blev lysende klart i forbindelse med en konference i brancheorganisationen Dansk Energi fredag i sidste uge om fremtidens forsyningssektor og den grønne omstilling, da Samir Abboud efterfølgende understregede over for EnergiWatch, at A.P. Møller Holding undtages fra det såkaldte substitutionsprincip i varmeforsyningsloven. Dette princip har i årtier været et bærende element i lovgivningen, som gør det muligt for Forsyningstilsynet (tidl. Energitilsynes, red.) at gribe ind, hvis priser eller betingelser er urimelige. Princippet betyder også, at en køber af fjernvarme altid skal indkøbe varme til den pris, der er lavest for forbrugerne.

"Hvis der om 10, 15 eller 20 år kommer en teknologi, der gør, at man kan levere den samme mængde varme billigere, kan Forsyningstilsynet gå ind og sætte den pris ned, som vi har aftalt med fjernvarmeselskabet. Det kan vi selvfølgelige ikke acceptere, hvis ikke vi kan støtte ret på den aftale, vi indgår. Lige nu sidder vi i ret hårde forhandlinger med Aarhus Kommune og måler det hele, for at det lige akkurat kan gå op. Derfor kan vi ikke tage den risiko, hvis man regulatorisk kommer og sætter prisen ned," sagde Samir Abboud:

"Vi tager en kæmpe risiko i undergrunden, og det er vi helt komfortable med. Men vi tør ikke tage en risiko på det regulatoriske."

Aftalen mellem A.P. Møller Holding og Aarhus Kommune er offentliggjort på et tidspunkt, hvor der skal vedtages nye rammevilkår for den danske fjernvarmesektor og gennemføres en ny regulering for fjernvarmeværkerne, der er underlagt indtægtsrammer for, hvor meget de må tjene, og hvor der formentlig også indføres effektivitetskrav i form af benchmarking af de enkelte værker.

Også disse områder, indtægtsrammer og benchmarking, har A.P. Møller Holding store problemer med, siger Samir Abboud.

"Hvordan vil du benchmarke geotermiske anlæg, hvor vi bygger det første store anlæg. Der er ikke noget at benchmarke imod, og det vil derfor blive vilkårligt. Det betyder igen, at vi ikke kan støtte ret på den aftale, vi har indgået. Og så kommer vi ikke til at investere."

EnergiWatch forsøger at få en kommentar fra energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), der har været i dialog med A.P. Møller Holding siden i sommer og som i lighed med en bred kreds af politikere har rost A.P. Møller Holdings satsning på geotermi.

Støtte til særregler

De to store interesseorganisationer i den danske energisektor, Dansk Fjernvarme og Dansk Energi, støtter undtagelser til A.P. Møller Holding og andre aktører i geotermi.

Det er både "fornuftigt" og "godt for de danske forbrugere" hvis danske A.P. Møller får lovning på at blive undtaget det centrale princip i den danske varmelovgivning, mener fjernvarmebranchens interesseorganisation, Dansk Fjernvarme:

"I udvindingen af geotermi, men også andre af fremtidens brændselsfri fjernvarmekilder, er der tale om så store og langsigtede investeringer, at det kan være fornuftigt også at have sikkerhed for investeringen i hele aftaleperioden. Det er sådan set det samme princip, fjernvarmeselskaberne følger, når de forsøger at sikre kundegrundlaget for deres store langsigtede investeringer," sagde adm. direktør Kim Mortensen mandag.

Også i brancheorganisationen Dansk Energi er der opbakning til kravene fra A.P. Møller Holding.

"Vi har svært ved at se, at man kan få alle de nye teknologier ind og få omstillet fjernvarmeproduktionen til noget endnu grønnere, hvis dem, der kommer ind, ikke kan indgå nogle aftaler, som er gode for alle parter, og som man kan regne med. Det kræver, at parterne kan aftale nogle økonomiske rammer, som ikke bliver underkendt af Forsyningstilsynet. Enten i kraft af, at tilsynet fortsætter den hidtidige praksis med substitutionspris-princippet eller i forhold til den fremadrettede regulering, hvor tilsynet vil lægge en indtægtsramme og benchmarking nedover selskaberne, hvilket i virkeligheden kan underkende en indgået aftale," mener Thomas Capral Henriksen, chefkonsulent i Dansk Energi.

A.P. Møller Holding stiller politiske krav før milliardinvestering i undergrunden

Energi-lobby har "stor forståelse" for særregler til A.P. Møller

A.P. Møller-selskab tager nye skridt i satsning på varmt vand

A.P. Møller Holding og Aarhus Kommune underskriver aftale om geotermi

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere