EnergiWatch

Nedsat broafgift øger CO2-udledninger med 57.000 tons

Regeringen har ikke klimaet for øje, lyder kritikken fra Alternativet, efter energiministeren har svaret, at der ikke er lavet beregninger for, hvilken betydning de lavere bilafgifter har for CO2-udslippet. Ministeren kan dog fortælle, at den nedsatte broafgift betyde op til 57.000 tons ekstra CO2.

Foto: /ritzau/Per Rasmussen/

Regeringens beslutning om at sætte taksterne for at krydse Storebæltsbroen ned vil øge CO2-udledningerne med op til 57.000 tons om året fra 2021 til 2030, viser regeringens beregning.

Det skriver Altinget.

Det er Alternativets klimaordfører, Rasmus Nordqvist, der har bedt regeringen om at regne på, hvilken betydning takstnedsættelsen vil have for klimaet. Af svaret fremgår det altså, at det vil øge CO2-udledningerne med 30-57.000 tons om året.

Rasmus Nordqvist har ligeledes spurgt, hvad afskaffelsen af den høje registreringsafgift og nedsættelse af den lave sats til 100 pct. vil have af betydning for klimaet, men her melder energiminister Lars Chr. Lilleholt hus forbi og svarer:

"Det forventes, at det nært forestående lovforslag som udmønter aftalen, vil indeholde konkrete skøn over CO2-effekterne."

Ordføreren har også spurgt til, hvilken betydning kørsel i nødspor, udvidelse af E45 og hastighedsopgradering på udvalgte landeveje og motorvejsstrækninger vil få.

Her svarer ministeren, at Vejdirektoratet har oplyst, at der ikke er foretaget beregninger for udledning af drivhusgasser ved nødsporskørsel, da der endnu ikke er gennemført et planlægningsprojekt.

Der er heller ikke foretaget beregninger for udvidelsen af E45, men dette vil komme, skriver Lars Chr. Lilleholt, der i starten af sit svar skriver, at:

"Omfanget af øgede udledninger vil dog i høj grad afhænge af, om det øgede energiforbrug i fremtiden vil stamme fra vedvarende energikilder eller fossile. Der er ikke regnet konkret herpå."

Rasmus Nordqvist har i sit spørgsmål til ministeren bedt om, at initiativerne i de tre udspil, der skal kompensere for denne klimabelastning, bliver fremhævet.

Til det svarer Lars Chr. Lilleholt, at "effekterne af de tiltag, der måtte blive vedtaget, vil indgå i løbende opgørelser af manko for opfyldelse af klimamålsætninger med udgivelse af Energistyrelsens Basisfremskrivninger. Regeringen vil om nogle måneder fremlægge en strategi for at opfylde Danmarks klimamål for de ikke-kvotebelagte sektorer i perioden 2021- 2030."

Til Altinget fortæller Rasmus Nordqvist, at han ikke er tilfreds med, at det kun forventes, at der bliver lavet et skøn over CO2-effekterne af den lavere registreringsafgift, og han fortæller, at svaret har bekræfter hans bange anelser.

"Det viser med al tydelighed, at regeringen ikke har haft klimaet for øje, når man har siddet og lavet de her udspil. Det er simpelthen en blind vinkel for dem," siger Rasmus Nordqvist til Altinget.

Clever raser over sort bilaftale

Medier: DF og regeringen lander aftale om registreringsafgift

 

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs