EnergiWatch

Fravær af klimakrav i regeringens plan undrer

Energiminister mener, at det er "en postgang for tidligt" at have 2030-krav med i en 2025-plan, der i stedet nævner 2020-kravene

Foto: /ritzau/Philip Davali

Regeringens tager i sin 2025-plan slet ikke højde for EU's krav om dansk CO2-reduktion i 2030. Selv om planen løber til halvvejs inde i den periode, hvor Danmark skal skære 39 pct. af det ikke-kvotebelagte udslip, så nævnes det halvanden måned gamle krav – og altså hvordan dette skal opfyldes – ikke direkte på de 244 sider.

Den udeladelse vækker undren både hos blandt andet Dansk Energi og hos klimarådets formand Peter Birch Sørensen. Det skriver Information.

"Det er vanskeligt at forestille sig, at man kan nå det her markante reduktionskrav, uden at instrumenter som afgifter, tilskud og skatter bliver taget i brug. Det vil have konsekvenser for de offentlige finanser, og derfor vil det være naturligt at nævne problematikken i en plan, der rækker til 2025," siger Peter Birch Sørensen til avisen.

Klima nævnes 10 ud af 83.982 gange

Energiminister Lars Chr. Lilleholts svar er, at der simpelthen ikke var været tid til at regne på, hvad EU-kravene betyder. Samt at der desuden vil gå op til to år, før regeringen har besluttet, hvordan den vil reagere på kravet.

"Først skal vi have regnet på, hvilken opgave vi står overfor, og så skal vi se, hvilket udspil der endeligt bliver sat på plads i EU. Vi er en postgang for tidligt ude her," siger han til Information.

Derudover fremhæver han, at ordet klima nævnes 9 gange i planen. Hvilket endog er en underdrivelse; en hurtig optælling viser faktisk, at ordet er nævnt hele 10 gange i den 83.982 ords lange plan.

Kendte forudsætningerne bag krav

Et måske alternativt argument kunne have været, at planen indirekte kan siges at strejfe de sektorer, der er omfattet af 2030-kravene. I hvert fald har et af argumenterne for at afskaffe PSO-afgiften, som der nu lægges op til, været, at øge delen af det danske energiforbrug, der kommer fra el. Hvilket kan – hvis det f.eks. betyder udbredelse af elbiler – siges at reducere udledningen fra de ikke-kvotebelagte sektorer, da forbruget flyttes til de kvotebelagte.

Under alle omstændigheder affejer klimarådets formand argumentet om, at travlhed har afholdt regeringen fra at have forholdt til til 2030. Det har længe været kendt, at de nye EU-krav ville blive sat ud fra landenes bnp og med 40 pct. som det maksimale, så at Danmarks mål skulle ende, hvor det gjorde, kan næppe have kommet helt bag på nogen, siger Peter Birch Sørensen.

Politisk flertal åbner for reform af bilafgifter

Minister vil købe klimakvoter for at sikre erhvervsliv

Danmark får EU's næstskrappeste klimakrav

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere