Aarhus Havn er klar til biomasse

DEBATINDLÆG: Det er rigtigt, at biobrændsel fylder mere, og stiller andre krav til opbevaring, håndtering og transport end kul, men vores foryningsikkrhed er ikke nødvendigvis truet," skriver direktøren for Aarhus Havn, Jakob Flyvbjerg Christensen.
Foto: BORBERG THOMAS/POLFOTO/arkiv
Foto: BORBERG THOMAS/POLFOTO/arkiv
Jakob Flyvbjerg Christensen, direktør, Aarhus Havn.

Jakob Flyvbjerg Christensen, direktør, Aarhus Havn.

Det er særdeles positivt, at en stor organisation som Dansk Industri forsøger at skabe en debat om forsyningssikkerhed af biobrændsel, når alle ved, at vi lige nu blot befinder os i en opstartsfase af overgangen til grønne brændselstyper.

Biomasse presser danske havne 

Hos Aarhus Havn har vi for længst lagt en strategi, der på kort sigt vil gøre os til en væsentlig aktør i biobrændselssammenhænge, mens vi på lidt længere sigt har planer om at indtage pladsen, som Danmarks førende erhvervshavn – også på det område.

Når Jacob Svane, der er konsulent i Dansk Industri, således udtrykker bekymring for Danmarks forsyningssikkerhed ved overgangen fra kul til biobrændsel, kan jeg sagtens følge ham. Biobrændsel fylder mere, og stiller andre krav til opbevaring, håndtering og transport end kul, som danske energiselskaber har anvendt igennem mange år. Desuden fremhæver Jacob Svane, at det kræver investeringer i både havnearealer og materiel, når danske havne skal omstille sig til grønne brændselstyper. Og han har ret.

Men jeg kan berolige Jacob Svane med, at vi i Aarhus har taget udfordringen op: Vi har fået foretaget en særdeles grundig analyse af behovet, af markedet og af vores egne muligheder – med den geografiske placering og vanddybde som Aarhus Havn er tildelt fra naturen side.  Konklusionerne var positive og på den baggrund har vi besluttet – og er i gang med – at bygge for ikke mindre end 200 mio. kr. Omniterminal, der nærmest er dedikeret til biobrændselstyper.

Jeg vil påstå, at med en vis hastighed i godsomsætningen kan vi langt hen ad vejen tilbyde den forsyningssikkerhed, som Jacob Svane fremhæver som et væsentligt parameter for de danske energiselskaber, der skal kunne levere energi i en lind strøm til både dansk erhvervsliv og danske husstande.

Men store arealer alene gør ingen forskel. Det kræver langt mere end plads at omstille en havn til at være leverandør af grøn energi. Vi taler naturligvis om opbevaring og håndtering på havnen, men også om intelligente, computerstyrerede og censorbaserede løsninger, hvor vi med store effektive portalkraner kan omlaste biobrændsel fra de store skibe, der kan gå ind i Aarhus, til små skibe, der distribuere det til havne med mindre vanddybde.

I Aarhus er vi stort set klar med den første danske løsning på såkaldte ship-to-ship-operationer af biobrændsel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også