Supersalg af Tesla'er udløser øget pres for afgiftsreform

Danskerne køber elbiler som aldrig før - men det skyldes stort set kun salget af luksusbilen Tesla S. Skrævvridningen i salget skaber pres for stor afgiftsreform.
Foto: Tesla
Foto: Tesla

Hvor længe kan man politisk holde til, at den mest solgte luksusbil i Danmark er en Tesla Model S, der ikke betaler én krone i registreringsafgift? Ikke meget længere, erfarer EnergiWatch. Det rekordstore salg af Teslaer, over 600 alene i år, får nu politikere fra begge sider af det politiske spektrum til at kræve handling. For selv om der politisk er glæde over, at salget af Tesla trækker udviklingen af elbilsmarkedet i Danmark i gang, så er det et problem, at det primært er velhavende danskere, der har mulighed for at skifte til el.

"Det har jo aldrig været hensigten med afgiftsfritagelsen af elbiler, at den kun skulle øge salget af én biltype. Vi er glade for, at Tesla sælger godt, og jeg synes, at det er rigtig godt gået. Men det er et problem, at salget af elbiler stort set kun er koncentreret omkring luksusbilklassen, og at der ikke sælges elbiler i mellemklassen. Regeringen har varslet, at særordningen for elbiler skal stoppe efter nytår. Men så risikerer vi, at markedet helt fryser til. Kunne vi ikke i stedet lave en trappemodel, så vi bevarer afgiftsfritagelse af almindelige elbiler, mens vi samtidig kan pålægge en vis afgift på de helt dyre elbiler," siger Lisbeth Bech Poulsen (SF), medlem af Skatteudvalget.

Salget af Teslaer er på da også på det nærmeste eksploderet i 2015. Hvor der i hele 2014 blev solgt 460 Tesla Model S i Danmark, har salget i årets første syv måneder af 2015 lydt på 615 Tesla Model S. Dermed giver Teslaen i udpræget grad baghjul til konkurrerende biler i luksusklassen så som BMW og Mercedes. F.eks. er der i perioden januar til juli solgt 233 BMW 5-serie og 344 Mercedes E-klasse i Danmark.

400 elbiler rulles ud i København

Koster en halv milliard

Præcis hvad det koster staten at der bliver solgt et så stort antal Tesla uden registreringsafgift er et kompliceret regnestykke. Men i den tidligere regerings forslag til en etårig forlængelse af elbilernes fritagelse for afgift, fremgik det, at det ville koste omkring 450 mio. kroner i 2016.

Daværende Skatteminister, Benny Engelbrecht (S), varslede da også i forbindelse med valget, at man på den lange bane ønskede et afgiftssystem for elbilerne, der ville afspejle, hvor energieffektive elbilerne er. Med andre ord skulle en tung Tesla betale mere i afgift end en let Reneault Zoe.

Hos Liberal Alliiance mener man, at salget af Tesla bør få den nuværende regering til at handle.

"Regeringen har meldt ud, at man vil fjerne afgiftsfritagelsen af elbilen. Det mener vi ikke er godt nok, for salget af Tesla viser jo netop, at danskerne vil betale, hvad en bil koster, og ikke en formue i afgifter. Vi har meldt klart ud til regeringen, at vi ønsker et opgør med registreringsafgiften, hvor man tilgodeser alle biler, og ikke blot elbilerne. Vi mener det bør være en oplagt mærkesag for en borgerlig regering," siger Merete Riisager, skatteordfører hos Liberal Alliance.

At netop registreringsafgiften er en så stærk mærkesag for Liberal Alliance kan blive afgørende i efterårets politiske forhandlinger, hvor der på Christiansborg spekuleres i, om regeringen vil give Liberal Alliance indrømmelser på bilafgifterne for til gengæld at kunne få lettet bundskatterne og ikke topskatten.

Forældet fradrag

Her kunne blandt andet de 450 mio. kroner, der koster at afgiftsfritage elbilerne, bidrage til en bredere afgfitslettelse. Men også andre steder i afgiftssystemet kan der være midler at flytte rundt på. Ifølge en række branchekilder, som EnergiWatch har talt med, er det nemlig ikke kun det stærke salg af Teslaen, der har øget presset på regeringen i afgiftsspørgsmålet. De nuværende regler, hvor der gives fradrag i afgiften hvis en benzinbil kører over 16 kilometer per liter, er for længst overhalet indenom, og i dag kan næsten alle biler på markedet levere 16 km/l eller bedre.

"Det er oplagt at tage et opgør med de nuværende fradrag, og i stedet bruge provenuet derfra til at lette afgiften på en mere teknologineutral måde. Vi ønsker en helt ny teknologineutral afgift, hvor man tager udgangspunkt i bilens CO2-udledning, evt. kombineret med bilens vægt, for på den måde at mindske afgiften på de mest miljørigtige biler, der nu om dage i høj grad findes blandt mellemklassebilerne, mens de mindre miljørigtige biler i f.eks. luksusklassen fortsat kan betale lidt mere i afgift. Samtidig vil det skabe et langt mere simpelt afgiftssystem, hvor man undgår fradrag, der allerede er forældet, før loven er trykt," siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Dansk elbilteknologi skal sælge i Asien 

Afgift vil være for tidligt

Også hos Dansk Elbil Alliance er man indstillet på, at elbilerne skal omfattes af en bredere afgiftsreform. Man er dog ikke enig med De Danske Bilimportører i timingen.

"Selvfølgelig skal elbilen have en afgift på et tidspunkt, men først når de har fået et gennembrud på markedet. Og der er vi altså ikke endnu. Vi vil stå mærkeligt i Danmark, hvis vi som det eneste land i Europa begynder at pålægge elbilerne afgifter på nuværende tidspunkt. Det vil skræmme bilproducenterne væk, og det vil betyde, at vi risikerer at sætte det forspring over styr, som vi har opnået bl.a. takke være de store investeringer, som den private sektor har bidraget med i opbygningen af et ladenetværk herhjemme. Et forspring som vil skabe vækst og arbejdspladser i Danmark, og som vi vil kunne betyde, at vi vil kunne udnytte vores vindenergi meget mere effektivt, end vi gør i dag," siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Officielt har regeringen meldt ud, at den ønsker en "provenuneutral omlægning" af bilafgifterne, men hvad det indebærer, ønsker regeringen ikke på nuværende tidspunkt at uddybe over for EnergiWatch.

Tesla sætter ny grotesk rekord

Clever-fyring markerer starten på en driftsfase 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også