British Gas i Twitter-katastrofe

Det store britiske energiselskab, British Gas, fik for alvor forbrugernes vrede at føle i går. Selskabet har netop varslet prisstigninger på el på10 procent - tre gange mere end inflationen - og stigninger på 8,4 procent på gas. I et forsøg på at forklare sig, inviterede selskabets kundeservicedirektør i går kunderne til at stille spørgsmål til selskabet online. Det udviklede sig dog til lidt af en PR-katastrofe.
Politiker: "Energifirmaer flår forbrugerne"
Over 16.000 vrede Twitter-kommentarer væltede ned over selskabet, og de mange vrede kunder er i dag omtalt i stort set samtlige engelske medier. Kommentarerne går dels på vrede over, at selskabet øger priserne langt mere end den almindelige prisudvikling, men de går også på det forkerte i, at ledelsen i British Gas har nogle af de højeste lønninger i England, mens mange forbrugere knapt nok har råd til at betale for deres varme.
Den store vrede mod British Gas kommer efter flere måneders hed debat i England over voldsomme prisstigninger på energi.
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch
Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her
Alliance med bedemænd?
Blandt de sure kommentarer citerer avisen The Guardian blandt andet disse:
"Min gamle tante ringede lige og spurgte, om hun skulle fyre med havebordet eller havestolene først for at holde varmen", lyder det fra en på Twitter. En anden skriver til British Gas: "Har I indgået en alliance med en bedemand?" - i en slet skjult henvisning til de mange ældre, der døde på grund af kulde sidste vinter i England.
I det hele taget går især ord som grådighed og død igen i mange af de kritiske Twitter-beskeder.
Topchefen i British Gas, Sam Laidlaw, tjener 4 millioner pund om året.
Britisk minister: Gaspris gør prisstigninger uundgåelige
Relaterede artikler:
Politiker: "Energifirmaer flår forbrugerne"
For abonnenter
Britisk minister: Gaspris gør prisstigninger uundgåelige
For abonnenter