Hedegaard håber på hurtig EU-aftaler om biler

Det lykkedes i går Tyskland at udskyde en aftale om fælles EU-mål for udledning fra biler. EU's klimakommissær udtrykker vrede, men håber på en snarlig løsning.
EU-landene er i gang med at øge CO2-kravene til nye biler. | Foto: Colourbox
EU-landene er i gang med at øge CO2-kravene til nye biler. | Foto: Colourbox

Klimakommissær Connie Hedegaard udtrykker irritation over, at Tyskland i går formåede at få udskudt en ellers indgået aftale om CO2-udledning fra biler.

Det skriver Ritzau.

"Det er klart nok ikke noget, kommissionen har fundet på. Vi syntes, der var en aftale. Og en aftale er en aftale," siger Hedegaard til Ritzau.

I juni indgik EU-landendes ministre, Europa-Parlamentet og EU-Kommissionen en aftale om, at nye biler i 2020 maksimalt må udlede 95 gram per kilometer. Inden den endelige blåstempling trak kanslerinde Angela Merkel imidlertid land efter pres fra bilproducenter som Mercedes, Folkevogn og BMW, der halter efter andre europæiske konkurrenter.

CO2-benspænd fra Merkel skuffer Lidegaard

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Træk den ikke for langt

Den tyske kristendemokratiske miljøminister Peter Altmaier sagde forud for mødet i går, at der ikke var grund til hastværk. Efter mødet sagde han dog, at aftalen skal gøres færdig under EU-systemets førstebehandling.

"Jeg tror, at den tyske miljøminister på den ene side har et problem. Men på den anden side er han også klar over, at nu skal han ikke trække den for langt," siger Hedegaard til Ritzau.

Tyskerne ønsker at udskyde indfasningen af de fælles CO2-krav fra 2020 til 2024. En udskydelse i den størrelsesorden kan dog være svær at få igennem Europa-Parlamentet, frygter flere ministre, som derfor ønsker en fastholdelse af den oprindelige aftale.

Tysk bilindustri langt fra CO2-mål 

Størrelsen af de tyske biler er en af årsagerne til, at de halter efter konkurrenter fra særligt Frankrig og Italien, hvor Peuguot, Citroën, Renault og Fiat klarer sig markant bedre på udledningsfronten.

Energi- og klimaminister Martin Lidegaard (R) har ifølge Ritzau åbnet for at sænke de foreslåede bøder en mulig udlednings-rabat, hvis bilproducenterne laver flere miljøvenlige biler. Lignende forslag lufter Connie Hedegaard

"Nu skal vi prøve at finde en måde, der måske ikke bliver helt lige så god. Men omtrent lige så god," siger Hedegaard til Ritzau.

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Job

Se flere jobs