EnergiWatch

Tre husstande bag halvdelen af landets vindmølle-klager

Sidste år modtog landets kommuner 143 klager over vindmøller, men tre husstande står bag mere end halvdelen af klagerne på landsplan. Det sætter vindmølledebatten i perspektiv, lyder det fra industrien.

Det er meget få personer, der står bag de klager over vindmøller, som kommunerne modtager.

En ny undersøgelse fra foreningen ‘Viden om vind’ viser, at bare tre husstande på landsplan står for op til halvdelen af de klager, kommunerne får ind ad brevsprækken.

Foreningen, som en række energiselskaber såvel som Vindmølleindustrien og Danmarks Vindmølleforening står bag, har undersøgt, hvor mange danskere der klager over de vindmøller, som står og snurrer.

Sidste år modtog 81 kommuner, der havde opstillet møller, i alt 143 klager. I 2011 blev der i samme kommuner klaget 131 gange.

De fleste kommuner har modtaget ingen eller én klage over vindmøller, men to kommuner - Svendborg og Holbæk - har modtaget mere end halvdelen af det samlede antal klager over vindmøller på landsplan.

Her er det i høj grad de samme personer, som farer til tasterne og klager over vindmøllerne igen og igen.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Industrien: Fortegnet billede af problemer

Vindmølleindustrien mener, at få personer blæser problemet ud af proportioner.

”Det sætter endnu engang vindmølledebatten i perspektiv og bekræfter, at vindmøller slet ikke udgør det problem, som nogle få gerne vil gøre det til,” siger Jan Hylleberg, adm. direktør i Vindmølleindustrien

Svendborg kommune modtog 99 klager i løbet af 2011 og 2012, og kommunen oplyser i rapporten fra Viden om vind, at to husstande står bag størstedelen af klagerne.

Holbæk, der skønner at have modtaget 25 klager i både 2011 og 2012, vurderer, at 90 pct. af klagerne stammer fra den samme person.

Ombudsmanden inddrages i omstridt mølleprojekt 

På trods af usikkerhed om, præcis hvor mange klager der i Holbæk stammer fra den samme person, peger undersøgelsen på, at tre husstande står bag mere end halvdelen af alle de kommunale klager over vindmøller på landsplan.

Jan Hylleberg kalder det tankevækkende, at “meget få privatpersoner bruger klageadgangen i så voldsom grad, som tilfældet er.”

“Det tyder på, at klagerne også benyttes i en ideologisk modstand mod vindmøller. Det er selvsagt problematisk, da klageadgangen bør reserveres til reelle problemer, hvor kommunerne naturligvis skal gribe ind, hvis der er problemer med et givent projekt,” siger han.

Vindmølleindustrien ønsker dog ikke klageadgangen ændret.

"Det er beklageligt, når systemet misbruges. Men det må være op til de få kommuner at vurdere, om det er et problem," lyder det.

Vestas går i kødet på møllemodstandere 

Let at klage

Allerød var i 2011 den kommune, der modtog tredjeflest klager. Her rettede alle 10 klager sig mod en vindmølle, som høreapparat-producenten Widex rejste ved siden af sit hovedkvarter. Året efter møllen var rejst, i 2012, modtog Allerød ingen klager.

Henrik Vinter, der er sekretariatsleder for Viden om vind, mener, at undersøgelsen viser, at relativt få naboer til vindmøller faktisk oplever gener fra vindmøller, når først de står der.

"På baggrund af den intensive debat, der foregår i forbindelse med godkendelse af nye vindmølle-projekter, kommer resultatet måske bag på mange mennesker. Men det illustrer blot, at debatten er helt atypisk for danskernes forhold til vindmøller. Når først vindmøllerne står der, accepteres de uden de store problemer," siger han.

Der er ca. 4.600 landbaserede vindmøller i Danmark, og politisk er det besluttet, at en del ældre møller skal udskiftes med større og nyere møller - i alt skal der opstilles 1.800 MW ny kapacitet på land inden 2020. Henrik Vinther afviser, at besværlig klageadgang har indflydelse på antallet af klager i kommunerne.

"Som borger behøver man blot helt kortfattet at henvende sig mundtligt eller skriftligt til kommunen som tilsynsførende myndighed, hvorefter kommunen noter klagen og går videre med sagen," skriver han i rapporten.

Viden om vind har ikke undersøgt, hvad der er klaget over i kommunerne, men erfaringen viser, at det typisk er støj. Kun én kommune, der har opstillet vindmøller, har ikke deltaget. Det er Syddjurs kommune. Her var den umiddelbare vurdering i kommunen dog, at antallet af klager måtte være på "et meget lavt niveau".

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Mere fra EnergiWatch

True Energy henter ny marketingchef

Med ansættelsen af Nina Kirstine Toft-Nielsen vil det danske energiselskab øge interaktioner med brugere og influencere på de sociale medier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs