EnergiWatch

Elbilers særstatus giver dyre CO2-reduktioner

Det koster hele 4.462 kr. at spare atmosfæren for et ton CO2 ved hjælp af fortsat afgiftsfritagelse på elbiler, viser klima- og energiministeriets idékatalog.

Foto: chevrolet

Det bliver en pebret fornøjelse for statskassen, hvis elbilerne også i fremtiden skal være fritaget for afgifter.

Faktisk er transporttiltagene nogle af de dyreste for statskassen overhovedet.

Mens landvindmøller reducerer CO2-udledningerne med et ton for den nette sum af 55 kr., koster det 4.462 kroner at opnå den samme CO2-reduktion ved hjælp af billige elbiler.

Det fremgår af klima- og energiministeriets nye idékatalog, der har regnet på, hvad 78 enkeltinitiativer koster henholdsvis statskassen, erhvervslivet og de danske husholdninger.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Elbiler blandt de dyreste tiltag

En fortsat afgiftsfritagelse af elbiler efter 2015 er ifølge idékataloget et af de dyreste tiltag.

10.000 solgte elbiler mellem 2016 og 2018 - hvor salget erstatter salget af benzin- og dieselbiler - vil spare atmosfæren for 16.000 ton CO2-ækvivalenter i 2020.

Men det er meget usikkert at skønne over antallet af solgte elbiler - og dermed den samlede pris - er det ifølge idékataloget helt klart, at "skyggeprisen" ved at afgiftsfritage elbiler - den pris i kroner det koster et fortrænge ét ton CO2 - er høj.

Prisen på hele 4.462 kr. pr. ton CO2 skyldes især statskassens provenutab. Med danske afgifter på omkring 180 pct. af almindelige bilers nypris, er det store summer, Skatteministeriet og co. går glip af, hvis elbiler også efter 2015 skal være fritaget for afgifter - og danskerne vel at mærke gider købe dem.

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

110 km/t på motorvejen er "dyrt"

Hvis plug-in hybridbiler afgiftsfritagelse, ligesom elbiler er det i dag, vil det i perioden 2013-2015 koste 5.012 kr. pr. reduceret ton CO2.

Skyggeprisen for at iblande én pct. 2.-generations bioethanol i benzinen fra 2020 vil være på 4.455 kroner, ifølge idékatalogets regnefolk.

Det "dyreste" transportinitiativ overhovedet er imidlertid en nedsættelse af tophastigheden. Det initiativ dementerede klima- og energiminister Martin Lidegaard da også i går.

En nedsættelse af tophastigheden fra 130 til 110 km/t sparer godt nok benzin og giver færre udgifter til trafikuheld, men det vil alligevel "koste" 13.460 kr. at spare atmosfæren for et ton CO2, hvis tophastigheden nedsættes, viser klima- og energiministeriets lommeregner.

For når biler kører langsommere, bruger de mindre benzin, og så får staten færre afgifter i kassen, ligesom spildtiden på vejene samfundsøkonomisk er en dyr fornøjelse.

GM dumper priser på prestige el-bil

Tesla stormer frem

Elbilejere vil købe Better Place-aktiver

Genfødt Saab vil producere elbiler næste år 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs