Tyrkisk eksportrådgiver: Danskere skal droppe beskedenheden
Seda Kayrak (billedet), eksportrådgiver i Tyrkiet med base i Istanbul. Landet der markerer skillelinjen mellem Europa og Asien betegnes som et af regionens vigtigste markeder.
Landet, som i dag er verdens 16. største økonomi., har et mål om at komme i top fem ved nationens 100-års jubilæum i 2023. De målsætninger kan og bør danske virksomheder i energi- og cleantechbranchen udnytte, for danskerne har virkelig evnerne til at begå sig, mener Seda Kayrak.
Hvad skal danske virksomheder blive bedre til?
"De skulle ikke være så beskedne. Det tyrkiske marked er meget amerikansk, du bliver nødt til at råbe højt og der er mange konkurrenter. Vi råder folk til at vise sig selv frem og lade være med at være så beskedne, for I har mange styrker og ting at vise frem".
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch
Vil du prøve EnergiWatch gratis i 30 dage? Klik her
Hvad er potentialet for branchen?
"Tyrkiet er et stort land med en stærk økonomisk vækst, og klimamålene er ambitiøse. Vi skal have 20.000 MW vindenergi i 2023, i dag har vi et par tusinde. Derudover er Tyrkiet stadig et landbrugsland og har derfor en masse affald. Det kræver f.eks. teknologi, der kan lave det om til energi".
Hvad skal danske virksomheder huske?
"Tyrkiet er et land, hvor forretningsnetværk er meget vigtige. Du er nødt til at finde partnere, der er til at stole på. Du er også nødt til at vide, hvilke love du skal følge og hvem du skal kontakte. Jeg er lokal, så det kan jeg hjælpe med".
Sådan får energivirksomheder succes i Brasilien
Eksportrådgiver: Sådan gør du i Kina
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch